Op 1 mei 2022 is de Wet open overheid (Woo) in werking getreden. De Woo heeft als doel om overheidsbesluitvorming begrijpelijk en beter vindbaar te maken voor een breder publiek. Iedereen kan op basis van de Woo informatie opvragen bij de overheid. Een verplicht onderdeel van de Woo is een paragraaf in de begroting en jaarstukken waarin is opgenomen hoe wij uitvoering geven aan de Woo.
De Woo legt de nadruk op het uit eigen beweging openbaar maken van informatie. Voor 15 categorieën van gemeentelijke informatie is dit wettelijk verplicht. Deze verplichting wordt stapsgewijs (tranches) ingevoerd via een landelijke planning. Op 1 november 2024 is de eerste tranche verplicht gesteld. Hieraan is tijdig voldaan. Het gaat om de volgende 4 categorieën:
organisatie en werkwijze
bereikbaarheidsgegevens
algemeen verbindende voorschriften
overige besluiten van algemene strekking
Om goed voorbereid te zijn, is medio 2024 gestart met een 0-meting. Daarbij kijken we per categorie van informatie wat de huidige situatie is, en wat nodig is om deze informatie te kunnen publiceren. De meting loopt tot begin 2026. Ook zijn wij gestart met de inventarisatie van een geschikt publicatieplatform.
Voor de overige categorieën is nog geen planning beschikbaar. De reden hiervan is dat de landelijke Woo-index nog in ontwikkeling is.
De tweede tranche ziet op de volgende 5 categorieën:
Ontwerpen van wet- en regelgeving met adviesaanvraag
Vergaderstukken decentrale overheden
Agenda’s en besluiten bestuurscolleges
Adviezen
Jaarplannen en jaarverslagen
Op grond van de Woo kan iedereen een verzoek om informatie indienen. Ook in 2025 nemen de omvang en de complexiteit van Woo-verzoeken toe. Als organisatie doen wij veel Woo-verzoeken binnen de wettelijke termijn af, al is dit voor complexe en/of omvangrijke Woo-verzoeken niet altijd haalbaar. Dit komt onder andere door het benodigde uitgebreide zoekwerk naar documenten en de capaciteit die voor de afhandeling van Woo-verzoeken beschikbaar is.
In 2025 is ingezet op het centraliseren van de afhandeling van Woo-verzoeken die onze organisatie bereiken, zodat de vakteams meer ontlast konden worden en de Woo-verzoeken efficiënter afgehandeld konden worden. Door ook in 2026 op deze werkwijze in te zetten, werken we toe naar een meer transparante en toegankelijke gemeente.
Een goede informatiehuishouding is de randvoorwaarde voor het openbaarmaken van informatie. Die informatie moet vindbaar, begrijpelijk, betrouwbaar en herbruikbaar zijn. Dit vraagt om heldere kaders en richtlijnen voor de omgang met informatie. Ook worden oude systemen uitgefaseerd en nieuwe technieken ingevoerd. Gegeven de brede opdracht is gekozen voor een programmatische aanpak.
In onze organisatie gaan we zorgvuldig om met informatie en communicatiekanalen. Voor een goed functionerende gemeentelijke organisatie is het belangrijk dat medewerkers in vertrouwen van gedachten kunnen wisselen. Daarom zijn heldere kaders nodig voor het openbaar maken van informatie: wat publiceren we actief, of verplicht en aan welke kwaliteitseisen moet dit voldoen? Vanuit de programmalijn Openbaarheid is gestart met een inventarisatie en uitwerking van deze beleidskaders.