(Bedragen x € 1.000) | Rekening 2022 | Primitieve begroting 2023 | Begroting 2023 (Bijgesteld) | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
BV121 Overhead | Lasten | -27.398 | -26.959 | -28.685 | -30.154 | -30.861 | -31.313 | -32.334 |
BV121 Overhead | Baten | 568 | 225 | 299 | 302 | 310 | 311 | 312 |
-26.829 | -26.734 | -28.386 | -29.852 | -30.552 | -31.002 | -32.022 |
Het saldo daalt met € 1.466.000 ten opzichte van de bijgestelde begroting 2023. Dit wordt veroorzaakt door € 1.469.000 hogere lasten en € 3.000 hogere baten.
BV121 Overhead | Lasten | Baten |
---|---|---|
Groei van de stad | ||
Door indexering van de salarislasten en stijging van de formatie wegens groei van de stad (reeds eerder besloten) zorgt voor hogere lasten ten opzichte van 2023. | -1.248 | |
Investeringen ICT | ||
De komende jaren nemen de investeringen met betrekking tot ICT toe. Dit heeft hogere kapitaallasten tot gevolg. | -152 | |
Diverse | ||
Afwijkingen lager dan € 100.000 | -69 | 2 |
Totaal | -1.469 | 2 |
De indirecte kosten (overhead) worden begroot en verantwoord in het overzicht overhead. Onder overhead verstaan wij het geheel van taken en activiteiten gericht op de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces. Globaal betreft het de kosten van bedrijfsvoering (huisvesting, facilitair, ICT, overig) en directie, maar ook de kosten van het management en het opleidingsbudget. Specifieke kosten binnen bedrijfsvoering die direct toe te rekenen zijn aan een product/programma vallen niet onder de overheadkosten en worden rechtstreeks toegerekend aan het desbetreffende product of de gebruiker. Het is toegestaan om overheadkosten toe te rekenen aan grondexploitaties, investeringen en projecten (particuliere initiatieven/anterieure overeenkomsten). Deze kosten worden in mindering gebracht op de overheadbegroting.
De overheadkosten zijn als volgt te specificeren:
Management: betreft de kosten van alle hiërarchische leidinggevenden (directie, teammanagers) en de managementondersteuning (stafbureaus, secretariaten).
Informatievoorziening: betreft onder andere de kosten van informatisering, automatisering, systeem- en netwerkbeheer, beveiliging en ICT-ontwikkelingen. Uitzondering hierop zijn de direct toerekenbare kosten van applicaties en software voor een specifieke taak. Deze worden begroot en verantwoord op het betreffende taakveld/programma.
Huisvesting en facilitair: betreft de kosten van het gemeentehuis.
Overige ondersteuning: betreft onder andere de kosten van de teams op het gebied van bestuursondersteuning, communicatie, juridische ondersteuning, financiën en personeelszaken voor zover ze niet direct aan een specifieke taak kunnen worden toegerekend. Tevens alle vormings- en opleidingskosten.
Verrekeningen: een gedeelte van de overheadkosten wordt doorbelast aan grondexploitaties, investeringen en projecten (dit is een minpost).
Om de overheadopslag te bepalen voor de tariefberekening van het rioolrecht, de afvalstoffenheffing en overige leges wordt onderscheid gemaakt tussen de organisatieonderdelen gehuisvest in het gemeentehuis ('binnendienst') en onderdelen die gehuisvest zijn in De Koog ('buitendienst'). Voor de onderdelen in het gemeentehuis geldt dat deze duurdere huisvesting hebben inclusief vergader- en ICT-faciliteiten. In De Koog zijn aanzienlijk minder ingerichte werkplekken en vergaderfaciliteiten. Als uitgangspunt bij de berekening van het percentage worden de totale overheadkosten voor de buitendienst verminderd met 60% van de kosten huisvesting gemeentehuis en met 60% van de ICT-kosten. De uitkomst van dit saldo wordt uitgedrukt in een percentage van de loonsom van de primaire (lijn-)afdelingen. Voor de begroting 2024 komt dit percentage uit op 62% voor de binnendienst (2023: 66%) en 51% voor de buitendienst (2023: 53%). De daling van deze opslagpercentages in vergelijk tot 2023 wordt veroorzaakt door de uitwerking van de nieuwe CAO afspraken en de diverse formatie-uitbreidingen (groei van de stad). Dit leidt tot de verhoging van de loonsom van de primaire (lijn -) afdeling ten opzichte van de totale overheadslasten.
Het is toegestaan om overheadkosten toe te rekenen aan investeringen, grondexploitaties en projecten (particuliere initiatieven). Voor de toerekening van overheadkosten ten laste van investeringen, grondexploitaties en projecten wordt het percentage van 62% bovenop de interne loonkosten gehanteerd. De overheadopslag voor kosten inhuur externen is bepaald op de helft van dit percentage, 31%. Voor de toerekening van overhead aan de tarieven voor riool en afval is het percentage 51%.
Berekening percentage (bedragen x € 1.000) | |||
Buitendienst | Binnendienst | ||
Totale lasten overhead | -32.435 | Totale lasten overhead | -32.435 |
Minus 60% kosten huisvesting gemeentehuis | 1.149 | Minus 60% kosten huisvesting gemeentehuis | 0 |
Minus 60% kosten ICT | 4.940 | Minus 60% kosten ICT | 0 |
Overheadkosten | -26.346 | Overheadkosten | -32.435 |
Loonkosten primaire (lijn-) afdelingen | -51.957 | Loonkosten primaire (lijn-) afdelingen | -51.957 |
Overhead in % van de loonkosten | 51% | Overhead in % van de loonkosten | 62% |
In 2024 wordt € 35.000 toegevoegd aan de voorziening.
Voor 2024 zijn de volgende investeringen begroot (voor specificatie zie bijlage investeringen) | |
Lopende investeringen | 7.100 |
Vervangingsinvesteringen | 1.319 |
Voorgenomen investeringen | 0 |
Totaal | 8.419 |