Bedragen x € 1.000
PGR12 | Rekening 2024 | Primitieve begroting 2025 | Begroting 2025 bijgesteld | Begroting 2026 | Begroting 2027 | Begroting 2028 | Begroting 2029 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 34.301 | 33.174 | 35.565 | 37.296 | 38.157 | 38.862 | 39.492 |
Baten | -400 | -310 | -256 | -340 | -308 | -272 | -261 |
Saldo | 33.901 | 32.864 | 35.309 | 36.956 | 37.849 | 38.590 | 39.231 |
In dit programma hebben we voor de begroting 2026 € 1.731.000 hogere lasten en € 84.000 hogere baten ten opzichte van de bijgestelde begroting 2025. Hieronder wordt dit verder toegelicht.
BV121 Overhead | Lasten | Baten |
---|---|---|
Intensiveringen overhead | ||
In de Voorjaarsnota 2025 is er budget toegekend voor de intensivering op de IV en ICT organisatie. De lasten in 2026 staan hiervoor hoger geraamd dan in 2025. | 925 | - |
Formatie uitbreiding overhead | ||
In de Voorjaarsnota 2025 is er budget beschikbaar gesteld voor formatie uitbreiding binnen de overhead. Deze formatie uitbreiding zit grotendeels binnen de teams P&O, Juridische zaken en ICT. | 487 | - |
Aanschaf hardware | ||
Formatie-uitbereiding zorgt ervoor dat er extra hardware aangeschaft moet worden wat leidt tot hogere lasten in 2026. | 106 | - |
Centraliseren van aanschaf werkkleding | ||
Er is besloten om werkkleding centraal te laten regelen door facilitair. Dit betreft een budgetneutrale overheveling vanuit de andere programma's. | 128 | - |
Uitfaseren eDOCS en Decos | ||
In 2025 is er incidenteel budet beschikbaar gesteld voor de uitfasering van eDOCS en Decos, dit heeft lagere lasten tot gevolg in 2026. | -276 | - |
Incidenteel ICT capaciteit | ||
In 2025 is er incidenteel budget beschikbaar gesteld voor Microsoft 365, de uitrol van nieuwe devices en de NIS2-wetgeving, dit heeft lagere lasten tot gevolg in 2026. | -300 | - |
Onderhoudskosten | ||
Voor het onderhoud en bijdrage aan de voorziening van het onderhoud voor het stadhuis houden we rekening met een stijging van kosten van € 138.000. | 138 | - |
Kapitaallasten | ||
In 2026 worden ten opzichte van 2025 hogere afschrijvings- en rentelasten geraamd op het programma overhead. | 127 | - |
Regiodeal | ||
In 2025 is er een budget beschikbaar gesteld ten behoeve van de aanloopkosten voor de regiodeal. In 2026 heeft dit lagere lasten tot gevolg. | -100 | - |
Diverse | ||
Afwijkingen individueel lager dan € 100.000 | 496 | -84 |
Totaal | 1.731 | -84 |
In 2026 staat een dotatie van € 38.120 aan de voorziening spaarverlof begroot.
In 2026 staat een ontrekking van € 82.428 aan de voorziening RVU begroot. De voorziening loopt momenteel in de begroting 2026-2029 negatief, dit wordt recht getrokken bij de najaarsnota 2025 door een dotatie van € 172.139 te doen aan de voorziening.
De jaarschijf 2026 van het overzicht Overhead heeft een totaalbedrag van € 16,1 miljoen aan investeringen. Dit betreft de investering in het hoofdgebouw van de nieuwe Werf (€ 14,5 miljoen) en de investering in de vervanging van ICT hardware (€ 1,6 miljoen).
De indirecte kosten (overhead) worden begroot en verantwoord in het overzicht overhead. Onder overhead verstaan wij het geheel van taken en activiteiten gericht op de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces. Globaal betreft het de kosten van bedrijfsvoering (huisvesting, facilitair, ICT, overig) en directie, maar ook de kosten van het management en het opleidingsbudget. Specifieke kosten binnen bedrijfsvoering die direct toe te rekenen zijn aan een product/programma vallen niet onder de overheadkosten en worden rechtstreeks toegerekend aan het desbetreffende product of de gebruiker. Het is toegestaan om overheadkosten toe te rekenen aan grondexploitaties, investeringen en projecten (particuliere initiatieven/anterieure overeenkomsten). Deze kosten worden in mindering gebracht op de overheadbegroting.
De overheadkosten zijn als volgt te specificeren:
Management: betreft de kosten van alle hiërarchische leidinggevenden (directie, teammanagers) en de managementondersteuning (stafbureaus, secretariaten).
Informatievoorziening: betreft onder andere de kosten van informatisering, automatisering, systeem- en netwerkbeheer, beveiliging en ICT-ontwikkelingen. Uitzondering hierop zijn de direct toerekenbare kosten van applicaties en software voor een specifieke taak. Deze worden begroot en verantwoord op het betreffende taakveld/programma.
Huisvesting en facilitair: betreft de kosten van het gemeentehuis.
Overige ondersteuning: betreft onder andere de kosten van de teams op het gebied van bestuursondersteuning, communicatie, juridische ondersteuning, financiën en personeelszaken voor zover ze niet direct aan een specifieke taak kunnen worden toegerekend. Tevens alle vormings- en opleidingskosten.
Verrekeningen: een gedeelte van de overheadkosten wordt doorbelast aan grondexploitaties, investeringen en projecten (dit is een minpost).
Om de overheadopslag te bepalen voor de doorbelasting aan investeringen en grondexploitaties en aan de tariefberekening van het rioolrecht, de afvalstoffenheffing, de begraafrechten en de leges Omgevindswet wordt onderscheid gemaakt tussen de organisatieonderdelen gehuisvest in het gemeentehuis ('binnendienst') en onderdelen die gehuisvest zijn in De Koog ('buitendienst'). Voor de onderdelen in het gemeentehuis geldt dat deze duurdere huisvesting hebben inclusief vergader- en ICT-faciliteiten. De medewerkers op De Koog maken hier minder gebruik van en dat komt tot uitdrukking in de doorberekende overhead. Als uitgangspunt bij de berekening van het percentage worden de totale overheadkosten voor de buitendienst verminderd met 60% van de kosten huisvesting gemeentehuis en met 60% van de ICT-kosten. De uitkomst van dit saldo wordt uitgedrukt in een percentage van de loonsom van de primaire (lijn-)afdelingen. Voor de begroting 2026 komt dit percentage uit op 64% voor de binnendienst (2025: 61%) en 53% voor de buitendienst (2025: 53%). De stijging van deze opslagpercentages ten opzichte van 2025 komt vooral door uitbreiding van formatie binnen de ondersteunende afdelingen (Overhead) en de actualisatie van de budgetten die meegenomen zijn bij de Voorjaarsnota.
Het is toegestaan om overheadkosten toe te rekenen aan investeringen, grondexploitaties en projecten (particuliere initiatieven). Voor de toerekening van overheadkosten ten laste van investeringen, grondexploitaties en projecten wordt het percentage van 64% bovenop de interne loonkosten gehanteerd. De overheadopslag voor kosten inhuur externen is bepaald op de helft van dit percentage, 32%. Voor de toerekening van overhead aan de kostendekkende tarieven voor riool en afval is het percentage 53%.
Berekening percentage (bedragen x € 1.000) | |||
Buitendienst | Binnendienst | ||
Totale lasten overhead | -39.425 | Totale lasten overhead | -39.425 |
Minus 60% kosten huisvesting gemeentehuis | 1.319 | Minus 60% kosten huisvesting gemeentehuis | 0 |
Minus 60% kosten ICT | 5.604 | Minus 60% kosten ICT | 0 |
Overheadkosten | -32.502 | Overheadkosten | -32.502 |
Loonkosten primaire (lijn-) afdelingen | -61.217 | Loonkosten primaire (lijn-) afdelingen | -61.217 |
Overhead in % van de loonkosten | 53% | Overhead in % van de loonkosten | 64% |
Beleidsindicatoren
De vanaf 2017 verplicht op te nemen beleidsindicatoren komen voor de programma's van de bron waarstaatjegemeente.nl. Voor het onderdeel bestuur en organisatie zijn ook 5 indicatoren ontwikkelt die echter door de gemeente uit de eigen gegevens of de eigen begroting overgenomen moeten worden omdat er geen landelijke bron beschikbaar is. Omdat het gaat om indicatoren betreffende de organisatie nemen wij ze op bij het onderdeel overhead.
Indicator | 2026 |
---|---|
Formatie (fte per 1.000 inwoners) | 9,84 |
Bezetting (fte per 1.000 inwoners) | 9,84 |
Apparaatskosten (kosten per inwoner) | 1.014 |
Externe inhuur als % van (loonsom + kst inhuur) | 6,63% |
Overhead (percentage van de totale lasten) | 9,39% |