De gemeente moet volgens de Gemeentewet een overzicht van structureel en reëel evenwicht opnemen in de jaarrekening. In het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) zijn hier nadere regels over vastgelegd.
Zowel het BBV zelf, als in de notitie incidentele baten en lasten van de commissie BBV wordt duidelijk aangegeven dat in de begroting een limitatief overzicht van incidentele baten en lasten (met bijbehorende toelichting) opgenomen moet zijn. Incidentele baten en lasten betreffen die posten die het begrotingssaldo incidenteel beïnvloeden. Het gaat om eenmalige zaken en om (meerjarige) projecten of subsidies als deze eveneens het karakter van tijdelijkheid c.q. eindig tot doel hebben.
Hieronder treft u een overzicht aan van de incidentele baten en lasten vanuit de programma's en vanuit de reserves. Hierbij zijn de volgende uitgangspunten gehanteerd:
Purmerend voert structurele taken uit en raamt daarvoor structurele baten en lasten in de begroting. Omdat Purmerend structurele taken uitvoert, zijn structurele baten en lasten de regel. Incidentele baten en lasten zijn de uitzondering.
In principe zijn alle stortingen in en onttrekkingen aan reserves incidenteel van aard.
Het bestempelen van incidentele baten en lasten gebeurt door middel van een consequente gedragslijn.
Baten en lasten zijn structureel als deze voor onbepaalde tijd geraamd worden, er is geen einddatum bekend. Baten en lasten komen in aanmerking om als incidenteel aangemerkt te worden als deze voor bepaalde tijd geraamd worden, er is een onvoorwaardelijke einddatum bekend.
Na eliminatie van de incidentele baten en lasten ontstaat het structureel begrotingssaldo.
In de financiële verordening is voor incidentele baten en lasten een grensbedrag van € 100.000 opgenomen.
A. Incidentele lasten en baten exploitatie (bedragen x € 1.000) | Programma (last is -/- en bate is +/+) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
Kosten implementatie omgevingswet (o.a. opstellen omgevingsplan, communicatie, tijdelijke programmamanager) | 01. Publiekdiensten | -100 | - | - | - |
Purmerend onder stoom | 02. Samenleving | - | -90 | - | - |
Uitvoering motie monumentenbeleid en subsidie werelderfgoed | 02. Samenleving | -60 | |||
Tijdelijke uitbreiding Ondernemersloket | 02. Samenleving | -85 | -44 | - | - |
Transitie lokale jeugdzorg | 02. Samenleving | -615 | -615 | -615 | - |
Sloopkosten, tijdelijke huisvesting basisscholen Mercuriusweg 2, Reigersbek 2-4, Delftland 2 en Pinksterbloem 67 | 02. Samenleving | -147 | -87 | -145 | -311 |
Inhuur expertise RMC | 02. Samenleving | -70 | - | - | - |
Toegankelijkheid volksgezondheid onderzoek | 02. Samenleving | -83 | -43 | ||
GALA gelden uitgaven | 02. Samenleving | -1.639 | -1.639 | -1.299 | - |
GALA gelden brede doeluitkering | 02. Samenleving | 1.639 | 1.639 | 1.299 | - |
Actualisatie tijdelijke woningen | 02. Samenleving | -264 | -233 | -202 | -188 |
Maatschappelijke begeleiding: inburgering | 02. Samenleving | -186 | - | - | - |
Duurzaamheidsagenda: subsidies en inhuur | 04. Milieu | -296 | -250 | - | - |
Uitgaven landelijke duurzaamheidsmiddelen | 04. Milieu | -1.548 | -1.563 | - | |
Brede doeluitkering duurzaamheid | 04. Milieu | 1.548 | 1.563 | - | - |
Mobiliteitsplan Beatrixplein | 05. Bereikbaarheid | - | - | - | -277 |
Bijdrage saldo product parkeren voor aanloopverliezen parkeergarages | 05. Bereikbaarheid | 1.164 | 1.145 | 1.160 | 1.185 |
Onderzoek verkeersveiligheid schoolroutes | 05. Bereikbaarheid | -75 | - | - | - |
Revitalisering Overwhere-Zuid | 06. Beheer openbare ruimte | - | - | -482 | - |
Incidenteel onderhoudsbudget wegen,bomen en groen | 06. Beheer openbare ruimte | -867 | -345 | - | - |
Herinrichting Overwhere Zuid en Wheermolen Oost (beheerbudget) | 06. Beheer openbare ruimte | -200 | -200 | - | - |
Wettelijk ecologisch onderzoek op het gebied van flora en fauna | 06. Beheer openbare ruimte | - | - | -380 | - |
Visievoorbereiding Parkenplan | 07. Ruimtelijke ordening | -150 | - | - | - |
Uitgaven i.v.m. aankopen /Jaagweg 16/Nieuwstraat 107-107A | 07. Ruimtelijke ordening | -56 | -56 | -56 | -56 |
Voorzetting programma 2040 | 07. Ruimtelijke ordening | -150 | -150 | -150 | -150 |
Uitvoeringsbudget visie de Koog | 07. Ruimtelijke ordening | -600 | - | - | - |
Budget Binnenstad: aankleding Publieke ruimte | 10. Economie | -375 | -375 | - | - |
Onderzoek algortimeregister | Overzicht Overhead | -60 | - | - | - |
Frictie uitkering gemeentefonds (tem 2025) | Overzicht Algemene dekkingsmiddelen | 929 | 929 | - | - |
Saldo aan incidentele baten en lasten van alle programma's | -2.346 | -414 | -870 | 203 |
B. Incidentele baten en lasten reserves (bedragen x € 1.000) | Reserves (last is -/- en bate is +/+) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
Wettelijk ecologisch onderzoek op het gebied van flora en fauna | Bestemmingsreserve gronden (onttrekking) | - | - | 380 | - |
Uitgaven i.v.m. aankoop Jaagweg 16 / Nieuwstraat 107-107A | Bestemmingsreserve gronden (onttrekking) | 56 | 56 | 56 | 56 |
Voorzetting programma 2040 (Placemaking/branding) | Bestemmingsreserve gronden (onttrekking) | 150 | 150 | 150 | 150 |
Uitvoeringsbudget visie de Koog | Bestemmingsreserve gronden (onttrekking) | 600 | - | - | - |
Bijdrage onrendabele top parkeergarages | Bestemmingsreserve parkeren (toevoeging) | -1.164 | -1.145 | -1.160 | -908 |
Bufferbudget ravijnjaar 2026 | Algemene reserve (toevoeging) | -2.000 | -4.000 | -3.000 | - |
Versterking algemene reserve (voordeel rente) | Algemene reserve (toevoeging) | -714 | -714 | - | - |
Frictie uitkering gemeentefonds (tem 2025) | Algemene reserve (toevoeging) | -929 | -929 | - | - |
Budget achterstandenbeleid RMC | Algemene reserve (onttrekking) | 70 | - | - | - |
Beheerbudget Wheermolen Oost | Algemene reserve (onttrekking) | 200 | 200 | - | - |
Revitalisering Overwhere-Zuid | Bestemmingsreserve IBOR (onttrekking) | - | - | 482 | - |
Actualisatie business case tijdelijke woningen | Bestemmingsreserve woonvisie (onttrekking) | 264 | 233 | 202 | 188 |
Duurzaamheidssubsidies | Bestemmingsreserve duurzaamheid (onttrekking) | 46 | - | - | - |
Saldo aan incidentele baten en lasten vanuit de reserves | -3.421 | -6.149 | -2.890 | -514 |
Als in het betreffende begrotingsjaar structurele lasten gedekt zijn door structurele baten is er sprake van structureel evenwicht. Incidentele lasten mogen gedekt worden door zowel structurele als door incidentele baten. Reëel evenwicht houdt in dat de ramingen volledig, realistisch en haalbaar moeten zijn
De mutaties in 2024 zijn beoordeeld op bovenstaande uitgangspunten. Voor 2024 is het structureel resultaat bijna € 1,6 miljoen positief aangezien de structurele lasten (€ 325,7 miljoen) worden gedekt door (hogere) structurele baten (€ 327,3 miljoen).
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
a. Saldo baten en lasten: | ||||
Geraamde baten (inclusief onttrekking reserves) | 327.285 | 353.374 | 388.806 | 342.022 |
Geraamde lasten (inclusief toevoeging reserves) | 325.675 | 351.341 | 388.494 | 341.971 |
Financieel resultaat, inclusief incidentele baten en lasten (a) | 1.610 | 2.033 | 312 | 52 |
b. Incidentele baten en lasten: | ||||
Totaal incidentele lasten | 7.626 | 5.690 | 3.329 | 982 |
Totaal incidentele baten | 5.280 | 5.276 | 2.459 | 1.185 |
Incidenteel saldo lasten en baten van alle programma's en overzichten (b) | -2.346 | -414 | -870 | 203 |
c. Incidentele baten en en lasten reserves: | ||||
Totaal incidentele toevoegingen | 4.807 | 6.788 | 4.160 | 908 |
Totaal incidentele onttrekkingen | 1.386 | 639 | 1.270 | 394 |
Incidentele saldo toevoegingen en onttrekkingen reserves (c) | -3.421 | -6.149 | -2.890 | -514 |
d. Structureel begrotingssaldo/resultaat: | ||||
Financieel resultaat inclusief incidentele baten en lasten (a) | 1.610 | 2.033 | 312 | 52 |
Incidenteel resultaat (d = saldo c +b) | -5.767 | -6.563 | -3.760 | -514 |
Structureel resultaat (begrotingssaldo), exclusief incidentele baten en lasten (d) | 7.378 | 8.596 | 4.072 | 363 |