PDF Opties

Bedrijfsvoering

Algemeen

In de paragraaf Bedrijfsvoering wordt inzicht gegeven in de stand van zaken en de beleidsvoornemens ten aanzien van de bedrijfsvoering. Onder bedrijfsvoering verstaan we het scheppen van voorwaarden en het bieden van ondersteuning voor de uitvoering van de gemeentelijke taken. Dit gebeurt op meerdere vakgebieden, zoals Juridische Zaken, ICT, Financiën en Control en Personeelszaken. Deze functies staan ten dienste van de zorg voor en de dienstverlening aan onze inwoners. Het is nodig dat deze ondersteuning aansluit bij de behoefte. Daarom stemt Bedrijfsvoering haar aanbod af met de teams die diensten leveren aan de inwoners en bedrijven. Die wensen kunnen echter niet onbegrensd zijn. De grenzen liggen in wat de organisatie aan kan. Elke activiteit in de stad heeft zijn consequenties voor onze organisatie en daarmee ook voor Bedrijfsvoering, denk alleen maar aan de gevolgen voor communicatie. Daarover meer hieronder in het stukje Personeel en Organisatie. Bedrijfsvoering is niet alleen toeleverancier aan de andere domeinen. Bedrijfsvoering heeft ook eigen taken die rechtstreeks met onze inwoners te maken hebben, Programma 1 Dienstverlening en Programma 8 Veiligheid gaan daarover. Voorbeelden zijn het verstrekken van paspoorten en rijbewijzen bij Burgerzaken of het bestrijden van ondermijning of organiseren van activiteiten om jeugd op het rechte spoor te houden.

Personeel en organisatie

Door onder andere de toenemende vergrijzing en de technologische ontwikkelingen bereiden we ons voor op de “personele ravijnjaren”, die na de financiële ravijnjaren gaan beginnen. Deze ontwikkelingen hebben namelijk als gevolg dat het moeilijker te voorspellen is hoe het werk en de daarbij behorende functies er over 5 tot 10 jaar eruit zien en is het de vraag of er voor sommige werkzaamheden überhaupt nog mensen te vinden zijn. Ondanks een onzekere toekomst weten we wel dat we nu stappen moeten zetten in het behoud van onze huidige medewerkers en we moeten werken aan de zichtbaarheid als werkgever voor toekomstige medewerkers. 

Net als bij iedere organisatie is er ook bij ons een steeds hoger verloop door de bewegelijke arbeidsmarkt. Hierdoor is er minder stabiliteit in de teams en in combinatie met medewerkers die zich enorm betrokken en verantwoordelijk voelen voor onze gemeente, blijven zij (soms te) hard doorlopen om het werk voor onze gemeente te blijven uitvoeren. Tegelijkertijd heeft de organisatie en de politiek grote ambities. Het werk wordt meer, maar het aantal medewerkers groeit hier niet volledig in mee. Ook de veranderingen in de maatschappij raken onze medewerkers. Niet alleen privé, denk hierbij het combineren van mantelzorg en werk, maar ook de impact die aanslagen en toenemende agressiviteit op onze inwoners en daarmee ook op onze medewerkers hebben. Deze omstandigheden maken dat de werkdruk in de organisatie hoog is. Omdat de leidinggevenden hier in eerste instantie het meeste kunnen betekenen lag de focus de laatste tijd op de zorg voor en ontwikkeling van de leidinggevende. Door bijvoorbeeld te kijken op welke manieren zij ruimte kunnen creëren om meer tijd te hebben voor hun medewerkers, maar ook door de ontwikkeling van een leiderschapsprogramma die eerdaags uitgerold wordt. En wat we nog verder gaan uitbreiden met opleidings- en ontwikkelmogelijkheden. 

Verder is een ontwikkeling in onze arbeidsvoorwaarden noodzakelijk om huidige en toekomstige medewerkers aan ons te binden. Eén van de onderdelen is het plan om een Purmerend Academie op te zetten. Het bieden van opleidings- en ontwikkelmogelijkheden is niet alleen noodzakelijk om onze medewerkers in staat te stellen om over 10 jaar ook nog het werk en het maakt ons ook aantrekkelijker als werkgever voor toekomstige werknemers. Het is daarom van belang om dit mee te nemen in onze arbeidsmarktcommunicatie. Het is echt nodig om hier extra in te gaan investeren. We merken dat we in vergelijking met andere (gemeentelijke) werkgevers een achterstand hebben als het gaat om onze strategische arbeidsmarktcommunicatie. We laten op losse onderdelen wel zien wat het betekent om voor onze gemeente te werken, maar om arbeidsmarktcommunicatie op een langere termijn effectief te laten zijn moeten we doelgericht en structureel communiceren. Daarmee laten we namelijk zien wat we medewerkers bieden in ruil voor hun inzet en tijd. Dat gaat niet alleen om salaris, doorgroeimogelijkheden en hoe de werkomgeving eruit ziet. Om ons te onderscheiden is het even belangrijk om iets te vertellen over de cultuur, de waarden van de organisatie en de mensen die bij ons werken. 

Juridische zaken

Het team Juridische Zaken biedt in de organisatie vooral de tweedelijns juridische ondersteuning.  Zo houdt het cluster bezwaar en beroep zich bezig met het afhandelen van bezwaar- en beroepschriften (met uitzondering van WOZ-bezwaarschriften en naheffingen parkeeraanslagen). De juridisch adviseurs bieden de organisatie tweedelijns juridische ondersteuning op diverse terreinen, zoals aanbesteding, staatssteun, privaatrecht en publiekrecht. Er is aandacht voor juridische kwaliteitszorg waar het gaat om het pro-actief realiseren van juridische kwaliteit van de organisatie en de voorwaarden die daarvoor nodig zijn. Daarnaast behandelt  het team Woo-verzoeken en doet de overheidspublicaties en het verzekeringenbeheer.

Communicatie

Voor 2026 staat team Communicatie voor de uitdaging om de groei en ontwikkeling van gemeente Purmerend actief te blijven ondersteunen. Zowel de bouw van woningen en voorzieningen als het onderhoud aan de infrastructuur vraagt om effectieve, toegankelijke communicatie, zodat alle inwoners goed geïnformeerd en betrokken blijven. We bereiden ons ook voor op de gemeenteraadsverkiezingen en de overgang naar een nieuw coalitieakkoord. Algemeen zien we binnen de gemeente een toenemende vraag aan advisering en ondersteuning vanuit Communicatie.

Bij de acties vanuit team Integrale Veiligheid is communicatie een belangrijke schakel. Preventief (strategische advisering, persberichten, campagnes en informatiebijeenkomsten) en na een incident (bestuurlijke advisering, crisiscommunicatie, (pers)woordvoering, bewonersbrieven en buurtbijeenkomsten). De enorme toename van incidenten heeft geleid tot langdurige extra inzet van team Communicatie. Voor de 2e helft van 2025 is daarom gekozen voor het uitbreiden van het team met tijdelijke extra capaciteit (0,8 fte). In deze periode zal een voorstel worden voorbereid voor een structurele oplossing.

We onderzoeken hoe we onze digitale dienstverlening kunnen verbeteren en de technische ontwikkeling en het beheer van gemeentelijke websites en het online team kunnen door ontwikkelen. Hierbij bekijken we ook de mogelijkheid om (delen van) werkzaamheden uit te besteden, afhankelijk van de beschikbare financiële ruimte en het marktaanbod.

We verwachten in 2026 een stijging van kosten voor advertenties, mediamonitoring en digitale platforms en middelen. Deze prijsontwikkelingen worden gemonitord en indien nodig na 2026 opgenomen in de begroting.

Financiën en control

Financiële functie

Het is belangrijk dat de financiële functie aansluit op de wensen en behoeften van bestuur en organisatie. Dit betekent dat we ons moeten afvragen of de systemen nog aansluiten op de gewenste ontwikkelingen, of we efficiënter kunnen rapporteren en of we de financiën van de groeiopgave goed in beeld hebben. Naast de bemensing van de financiële functies krijgt ook de jeugd ondersteuning veel aandacht. Dit is uiterst lastig omdat er sowieso krapte is, maar ook omdat we in een dynamische groeiopgave zitten die specifieke kennis en kunde vraagt (denk aan  fiscaliteit, projectcontrol, grondexploitaties). De afgelopen jaren zijn goede resultaten behaald met het zelf opleiden van deskundige lokaal betrokken medewerkers, die lijn willen we voortzetten.

Digitalisering, automatisering en doorontwikkeling financiële sturing en advies

We moeten kunnen vertrouwen op een financiële administratie die foutloos is en overzichtelijke informatie levert. We richten ons de komende jaren op digitalisering en automatisering van handmatige werkzaamheden. Door verdergaande automatiseringsmogelijkheden zet deze ontwikkeling zich voort. Sinds 2024 kunnen we gebruik maken van een nieuw financieel systeem, inclusief een vernieuwde begrotingsmodule en een contractmanagementsysteem. Het  financiële pakket biedt vele mogelijkheden om overzichtelijke rapportages te genereren. De basis staat en er is nog verdere doorontwikkeling in het pakket nodig om aan de wensen te kunnen voldoen.

Inkomende en uitgaande facturen

In ons betaalsysteem zijn alle leveranciers aangemerkt om per direct te betalen als de factuur juist is. Wij hanteren dus een betaaltermijn van 0 dagen. Het betalingsgedrag van de gemeente wordt beoordeeld aan de hand van het aantal dagen dat de leverancier moet wachten op bijschrijving van het gefactureerde bedrag. De gemiddelde betalingstermijn van de gemeente bedraagt 25 dagen. In individuele gevallen is er sprake van termijnoverschrijding. Het beleid is erop gericht om ook deze individuele overschrijdingen terug te dringen.

Fiscaliteit

Het is van belang dat we kunnen laten zien dat onze fiscale beheersing op een voldoende niveau zit. Met onder meer steekproefsgewijze controles tonen we met een redelijke mate van zekerheid aan dat de ingediende belastingaangiften juist zijn. Hiermee voorkomen we verrassingen en geven we uitvoering aan het convenant Horizontaal Toezicht (HT) dat we met de Belastingdienst hebben gesloten. Dit nieuwe DHT is voor minder belastingplichtigen toegankelijk omdat de criteria voor deelname zijn verhoogd. Ook komen er veel meer verplichtingen aan de kant van de belastingplichtigen om in DHT te komen en te blijven. Die verplichtingen zien we met name bij de diverse verplichtingen op het gebied van tax control en zelf monitoring die met de Belastingdienst moeten worden gedeeld. We zijn doorlopend met de Belastingdienst in gesprek om hier adequaat invulling aan te kunnen geven. Eén van de eisen is het opstellen en implementeren van een tax control framework (TCF).

Rechtmatigheidsverantwoording

Het college van B en W legt over de naleving van de geldende wet- en regelgeving bij de totstandkoming van de baten en lasten en balansmutaties in de jaarrekening de zogenaamde rechtmatigheidsverantwoording af. Hierin meldt het college geconstateerde afwijkingen en licht deze toe. De accountant toetst alleen nog de getrouwheid van de jaarcijfers. Afwijkingen worden in de rechtmatigheidsverantwoording opgenomen als de verantwoordingsgrens die de raad heeft bepaald voor rechtmatigheid is overschreden. Afwijkingen die onder de verantwoordingsgrens blijven worden in de paragraaf Bedrijfsvoering toegelicht. Daar beschrijft het college ook wat het doet om vermelde afwijkingen in de toekomst te voorkomen. Er wordt al gewerkt met een systeem van vastlegging van en rapportage over de rechtmatigheid. Dit systeem maakt de mate van rechtmatig handelen binnen de financiële hoofdstromen en de daarbij betrokken directies zichtbaar. En daarmee het rechtmatig handelen van de gemeentelijke organisatie als geheel. Een belangrijk motief voor de wetswijziging was het bevorderen van een dialoog tussen college van B en W en gemeenteraad, waarin het college de gemeenteraad gedurende het jaar actief informeert over geconstateerde onrechtmatigheden of dilemma’s.

WOZ

De WOZ waarde is in 2025 ten opzichte van 2024 met gemiddeld 3,2 procent gestegen. We hebben in 2025 1869 bezwaren ontvangen (dat is circa 800 minder dan in 2024). In 2025 wordt de balans opgemaakt of het hogere aantal bezwaren leidt tot vaste formatie-uitbreiding of een andere oplossing. De verwachting is dat de WOZ waarde in 2025 met ongeveer 12 % stijgt. In 2024 is het project Beemster gestart de uitkomsten hiervan kunnen tot fluctuaties leiden in WOZ waardes in 2025.

Inkoop, contracten en subsidies (INCS)

Het team is verantwoordelijk voor gemiddeld 150 inkooptrajecten per jaar. Deze variëren van enkelvoudig onderhandse aanbesteding tot Europese aanbestedingen. Het aantal inkooptrajecten is mede afhankelijk van de ontwikkeling van de organisatie en de stad. Gezien de ambitie van de gemeente verwachten we dat het aantal inkooptrajecten/aanbestedingen in 2026 toeneemt. De contracten worden beheerd en gemanaged door het team Contractmanagement en Contractbeheer.

  • Het komend jaar ligt de focus op het terugdringen van de onrechtmatigheid van de inkoop en een grotere bijdrage te leveren aan het behalen van de speerpunten zoals duurzaamheid en betrekken van het lokale MKB. Door een verbeterde spendanalyse uit te voeren krijgen we een beter inzicht en zal de onrechtmatigheid verder verlagen. Er wordt gestreefd naar maximaal duurzaam inkopen. Ondanks dat het een vanzelfsprekendheid is, blijft het een complex vraagstuk. Bij ieder inkooptraject wordt onderzocht op welke wijze duurzaamheid van toepassing is. In 2026 stemmen we het opdrachtgeverschap en de inkooporganisatie intern goed op elkaar af om duurzaamheid optimaal toe te passen bij inkooptrajecten.

Naast Contractbeheer en Contractmanagement wordt er ook gekeken naar een vorm van leveranciersmanagement. Dit houdt in dat er in 2026 gestart wordt om audits te houden bij leveranciers.

Om de uitdagingen waar een groeiende stad mee te maken heeft aan te gaan, is  financiering nodig. Dit kan door het werven van diverse subsidies. Om optimaal gebruik te maken van alle methoden van (co)-financiering, moeten we nu zaaien om later te oogsten. Dat betekent ook in 2026 blijven investeren in een regionaal, Provinciaal, landelijk en Europees subsidie netwerk. Dit draagt bij aan het succesvol werven van subsidies. Dit betekent:

  • Alle financieringsmogelijkheden in kaart brengen en inzetten op ontwikkeling van energiebesparingen systemen.

  • Aandacht vragen bij nationale en Europese beleidsmakers voor de nieuwe financiering voor klimaat adaptieve maatregelen.

  • Veiligheid van inwoners en ondernemers is een belangrijke basiswaarde. Daarvoor zijn  leefbare gebieden noodzakelijk. Om dat te bereiken is een integrale gebiedsgerichte aanpak op gebeid van veiligheid  nodig. Om interventies te bekostigen zetten we steviger in op samenwerking met het Rijk.

Informatievoorziening, ICT, B&I en Datalab

De wereld verandert, digitale transitie voltrekt zich in een hoog tempo en de ontwikkeling en toepassing van nieuwe (moderne) technieken volgen elkaar razendsnel op. Inwoners verwachten vaker dat ze digitaal zaken kunnen doen, dat dit op een veilige manier kan en dat persoonlijke- en gevoelige gegevens in goede handen zijn. De gemeente bevindt zich in een hybride wereld waarin zowel traditionele applicaties, die een lokale ICT-infrastructuur vereisen, als vernieuwde applicaties, die uitsluitend als SaaS (cloud) dienst beschikbaar zijn, naast elkaar bestaan. Deze situatie vergroot de complexiteit van de informatievoorziening aanzienlijk.

Verder komt de komende jaren een breed pakket aan Europese en Nederlandse wetgeving op ons af, waarbij eisen worden gesteld aan overheidsinformatie. Onder meer de wettelijke ontwikkelingen zoals de Wet Open Overheid (WOO), de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (WMEBV), de wet digitale overheid (Wdo), de  nieuwe Archiefwet, het programma Digital Decade en de cyberbeveiligingswet NIS2 brengen ook de vraag naar boven hoe de gemeente haar werkzaamheden verder gaat organiseren.

Hoe gaan we om met de opslag van data, hoe worden we AI-ready, wat is ons beleid op het gebied van archivering en vernietiging, en onder welke voorwaarden kunnen we applicaties, diensten en devices  aanschaffen? Welke digitale risico’s komen op ons pad en hoe gaan we om met geopolitieke ontwikkelingen. Hoe kunnen wij snel schakelen als één van de grootmachten een ander besluit neemt en wat betekent de invloed van een aantal grote tech-giganten op onze inrichting. Alle ontwikkelingen tezamen vragen om een verdere doorontwikkeling van de informatievoorziening.

Informatievoorziening
Met het vaststellen van de IV-strategie, eind 2024, is besloten dat we ons de komende vier jaren gaan richten op het professionaliseren van zowel de IV als ICT organisatie, het organiseren van toegang tot de juiste informatie en het inrichten en werken met een moderne werkplek. Hiermee beginnen we aan het verstevigen van het fundament en daarmee een eerste aanzet om in control te komen. Binnen de huidige inrichting is geconstateerd dat de organisatie een been moet bijtrekken, als het gaat om het bepalen van de koers, het werken onder architectuur en het organiseren van visie en sturing op informatiehuishouding. Kennis, bewustzijn en eigenaarschap blijven hierin cruciaal, voor het team, alsook de gehele organisatie. Informatie wordt immers binnen alle disciplines gecreëerd. De ontwikkeling en groei van team Informatievoorziening loopt hier parallel aan. Er wordt ingezet op structuur en groei van capaciteit en kennis om de komende ontwikkelingen (digitalisering en wetgeving) op te vangen.

In 2026 ligt de focus op de verdere ontwikkeling, inrichting en groei van het team en  de verdere implementatie van de IV-strategie in de organisatie IV-verzoeken vanuit de domeinen worden integraal getoetst aan mogelijke oplossingen en scenario’s, waarmee tijdig wordt getoetst aan wetgeving, gewenste technieken en andere criteria. Portfoliomanagement wordt verder uitgerold en verankerd in onze werkprocessen. Er komt een focus op kaders en beleid en de inrichting hiervan en het team is op gebied van kwaliteit versterkt met een Ensia – en digID coordinator.

We haken in  VNG verband aan bij het meedenken over de te zetten stappen op gebied van digitale autonomie. We haken aan op de landelijke standaarden van de Nederlandse Digitaliseringsstrategie en de standaarden binnen de VNG (Common Ground). Daarnaast denken we in VNG verband mee over de te zetten stappen op gebied van digitale autonomie.

Privacy
Het doel van de AVG is om vrij verkeer van persoonsgegevens mogelijk te maken, waarbij de grondrechten en de fundamentele vrijheden van natuurlijke personen worden beschermd. In 2026 gaat privacy verder met de risicogestuurde aanpak om de bescherming van deze rechten te borgen. Dit doen we door het uitvoeren van het DPIA project; het maken van een inhaalslag van data protection impact assessments (DPIA) op hoog risicoprocessen. Een DPIA geeft inzicht in de risico’s voor betrokkenen (veelal inwoners of medewerkers), is wettelijk verplicht op hoog risicoprocessen en brengt in kaart welke passende maatregelen getroffen kunnen worden om deze risico’s te verlagen of op te lossen.

We bouwen verder aan een gedegen privacy framework. Dit houdt in dat we verschillende privacy werkzaamheden herinrichten en verbeteren, zoals het vernieuwen van het privacybeleid, herzien van het proces datalekken en het coördineren en digitaliseren van AVG verzoeken (zoals inzage en verwijderverzoeken).

Ook valt het adviseren op de Wet politiegegevens (Wpg) onder het privacy takenpakket. De Wpg is specifieke wetgeving op verwerking van persoonsgegevens in een strafrechtelijk kader. In 2024 heeft er een Wpg implementatietraject plaatsgevonden binnen de boa domeinen. In 2026 wordt het adviseren en ondersteunen bij de Wpg verplichtingen voortgezet. De jaarlijks Wpg audit wordt vanuit team privacy gecoördineerd. De Wpg audit geeft inzicht in de borging en kwaliteit van de Wpg verwerkingen. Bovenstaande activiteiten worden ook getoetst door de Functionaris Gegevensbescherming, onze interne toezichthouder op de AVG en Wpg.

Het komende jaar blijft privacy een belangrijk onderwerp door maatschappelijke vraagstukken, nieuwe wetgeving en ontwikkeling van nieuwe technologieën. Een paar thema’s staan aankomend jaar centraal: artificiële intelligentie (AI), digitalisering en ketensamenwerkingen in zorg & veiligheidsdomein en de inzet van verschillende type cameratoezicht. We vergroten de kennis en kunde van de privacy officers op vakspecfieke thema’s en gaan verder met de bewustwordingsacties voor collega’s, met name zij die veel met persoonsgegevens werken. Denk hierbij aan het opnieuw opzetten van de privacy ambassadeurs, het uitvoeren van e-learnings en andere (soms ludieke) communicatieacties. Zo blijven we samen scherp op het onderwerp privacy en kunnen we gezamenlijk een veilige en betrouwbare gemeente waarborgen voor onze inwoners.

Informatiebeveiliging
Het Gemeentelijk Informatiebeveiligingsbeleid (GIBB) toont de kaders en verantwoordelijkheden waarbinnen de gemeente de informatiebeveiliging inricht en onderhoudt. Daarbij geldt de Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO) als leidend normenkader en hier zijn de ’10 bestuurlijke principes voor informatiebeveiliging’ aan toegevoegd. De informatiebeveiliging draagt actief bij aan de vereisten voor een veilige verwerking van persoonsgegevens (waaronder AVG en Wpg) waarbij security by design wordt toegepast. Verantwoording over de stand van de informatiebeveiliging wordt jaarlijks afgelegd middels ENSIA (Eenduidige Normatiek Single Information Audit).

De NIS2 (Network and Information Security) richtlijn en de CER (Critical Entities Resilience) zijn vastgesteld door de Europese Unie (EU), de Europese Commissie en het Europees Parlement en bedoeld om de informatiebeveiliging en weerbaarheid van essentiële diensten in lidstaten van de EU te verbeteren, waardoor ook de Nederlandse gemeenten zich hieraan moeten conformeren. Met de invoering van deze wetgeving is het van cruciaal belang dat de gemeente proactief handelt om te voldoen aan deze nieuwe informatiebeveiligingseisen. De nieuwe wetgeving breidt de vereisten aan informatiebeveiliging en sancties uit, zoals veranderingen en verplichtingen op het gebied van: aansprakelijkheid, opleiding, zorgplicht en meldingsplicht. Deze wetgeving is van toepassing op alle technologie binnen de gemeente, zoals de kantoorapplicaties, maar ook de operationele technologie in het fysieke domein, zoals bruggen, gemalen, camerasystemen. In overeenstemming met het betreffende domein wordt een inventarisatie opgestart op de operationele technologie.

We bouwen verder aan een gedegen informatiebeveiligings framework. Dit houdt in dat we verschillende informatiebeveiligings werkzaamheden evalueren, herinrichten en verbeteren.

ICT

De inzet van ICT blijft een cruciale rol houden in de uitvoering van onze taken en het functioneren van de stad en dorpen. De maatschappelijke en ruimtelijke opgaven in de stad en dorpen en onze organisatie zijn nauw verbonden met vraagstukken op het gebied van informatiemanagement. We zien dat de maatschappij, en daarmee ook onze organisatie, steeds ‘ICT-intensiever’ wordt. De cloud is ondertussen niet meer weg te denken en verschillende applicaties zijn alleen nog maar cloudgebaseerd. Deze overgang brengt naast kansen ook risico’s met zich mee als het gaat over data-eigenaarschap, koppelingen, back-up eisen en beschikbaarheidsnormen. Dit vraagt om een nieuwe visie op het ‘hybride werken’.

De bedrijfsprocessen leunen sterk op een correcte werking van IT, waarbij de focus ligt op goede inrichting van de architectuur en daarnaast meer ontwikkelen op de noodzakelijke cybersecurity maatregelen. Het blijven ontwikkelen van een systeem waarmee we de ICT-omgeving kunnen monitoren en tijdig de juiste acties kunnen uitvoeren is hierin een belangrijke stap, naast het digitaal samenwerken en het optimaal beheren van de diverse applicaties maakt dat de focus van ICT zich breder moet ontwikkelen.

De kosten voor verschillende licenties zijn de laatste jaren aanzienlijk gestegen. Deze stijging wordt veroorzaakt door een combinatie van factoren, waaronder inflatie, toegenomen vraag naar cloud-gebaseerde oplossingen, en de voortdurende ontwikkeling van nieuwe functies en verbeterde beveiligingsmaatregelen. Voor de gemeente betekent dit dat de kosten voor het gebruik en onderhoud van deze essentiële softwareplatforms aanzienlijk hoger zullen uitvallen.

Medewerkers stellen ook steeds hogere eisen aan voorzieningen die het mogelijk maken om tijd- en plaats onafhankelijk te kunnen werken. Dit ligt in lijn met de digitale ontwikkelingen. De inzet van cloudapplicaties en Microsoft 365 als digitaal communicatiemiddel en samenwerkingstool lijken hierin de nieuwe norm te worden.

Verschuivingen in het applicatielandschap, de hybride situatie van traditionele applicaties en nieuwe Saas (cloud) applicaties, vragen nieuwe inrichtingsprincipes en keuzes als het gaat om onze infrastructuur, informatiebeheer en werkplekken.

Gezien de bestaande investeringen in Microsoft365 licenties, is het logisch om de adoptie van Microsoft 365 verder op te pakken. We moeten noodzakelijke maatregelen treffen die volgen op de wetgeving die op ons af komt.

Beleidsonderzoek & informatiemanagement (B&I) en Datalab

Vanuit het team Beleidsonderzoek & Informatiemanagement (B&I), Geo en het Datalab ondersteunen we data-geïnspireerd werken. Data geeft inzicht en ondersteunt ons bij maatschappelijke en ruimtelijke vraagstukken. Daarnaast beheren we onze statische data, Purmerend in cijfers, de basisregistratie BAG, WOZ, BGT en onze viewer. We maken themaytische kaarten, dashboard en ondersteunen in projecten. In 2026 krijgen deze teams een nieuwe naam zodat we betr aansluiten bij het nieuwe team informatievoorziening.

Facilitair

Team Facilitair ondersteunt de gehele organisatie in algemene zin. Denk hierbij onder meer aan passende huisvesting inclusief werkplekken binnen veilige en schone werkomgevingen, prettige faciliteiten om elkaar te ontmoeten en te spreken en een goed aansluitend aanbod van voedsel en drinken. Hierbij hoort ook een passend aanbod van kantoorartikelen, professionele opvang van leveranciers en een zorgvuldige behandeling van interne en externe post. Voorwaarden om prettig te kunnen werken.