We toetsen vergunningaanvragen, ontheffingen en meldingen aan de wet- en regelgeving die van toepassing is. Na vergunningverlening wordt toegezien op de naleving hiervan. Zo dragen we bij aan een veilige, gezonde en duurzame omgeving waar mensen in rust kunnen werken, wonen en recreëren.
Onze omgeving is voortdurend in beweging. Via uitvoering en handhaving dragen we bij aan de ruimtelijke en maatschappelijke ontwikkeling van onze gemeente. We vragen van initiatiefnemers om te participeren met de omgeving, nog vóórdat zij een vergunningsaanvraag indienen. Zo kunnen omwonenden in een vroegtijdige fase hun suggesties, opmerkingen of bezwaren kenbaar maken en kunnen plannen daarmee waar mogelijk worden verrijkt. Bij vergunningverlening kan gedacht worden aan de volgende activiteiten:
We toetsen op basis van de Huisvestingsverordening aanvragen over het onttrekken, samenvoegen en omzetten van woonruimte.
We verbeteren het proces rond de vergunningverlening van evenementen. Waar mogelijk wordt meer gebruik gemaakt van de meerjarige evenementenvergunning. Daarnaast wordt de pilot tweedaagse evenementen geëvalueerd.
We zetten in op het volledig digitaal aanvragen van een exploitatievergunning. Het persoonlijk contact met de aanvrager blijft uiteraard mogelijk.
We controleren en waar nodig actualiseren we de verleende vergunningen op grond van de Apv en bijzondere wetten bij horecabedrijven in het centrum, de wijkwinkelcentra en de Beemster.
We maken folders voor initiatiefnemers over veelvoorkomende onderwerpen, zoals wat er komt kijken bij het starten van een restaurant of het bouwen in de binnenstad. Zo ondersteunen we ondernemers bij een succesvolle start van hun bedrijf in Purmerend, en helpen we ook vastgoedeigenaren om hun toekomstige huurders tijdig te informeren over de lokale werkwijze.
We behandelen de aanvragen voor parkeervergunningen. Deze aanvragen worden getoetst aan de Parkeerverordening en het Uitvoeringsbesluit Parkeerverordening.
We voeren een interne audit uit met als doel om het naleven van de werkprocessen te controleren en desgewenst te verbeteren als daartoe aanleiding is.
Erfgoed is onderdeel van onze leefomgeving en draagt bij aan de cultuurhistorische waarde en omgevingskwaliteit van Purmerend. We toetsen vergunningaanvragen voor het wijzigen van monumenten en archeologie aan de Erfgoedwet, Omgevingswet en het omgevingsplan. In het kader van de uitbreiding van het gemeentelijk monumentenbestand worden (nieuwe) gemeentelijke monumenten aangewezen in Beemster en Purmerend.
We handelen aanvragen voor omgevingsvergunningen af binnen de gestelde wettelijke standaardtermijn van 8 weken (bij een reguliere procedure). We streven ernaar om ruim voor deze wettelijke termijn een beslissing te nemen.
Voor inwoners hebben we in onze dienstverlening aandacht voor het gebruiksgemak. We investeren in onze medewerkers om daarmee ook de dienstverlening te verbeteren. Voor inwoners moet het bezoek aan het stadhuis toegankelijk, laagdrempelig en gebruiksvriendelijk zijn.
De essentie van Burgerzaken is het zorgvuldig registreren van levensgebeurtenissen – zoals geboorte, huwelijk, verhuizing en overlijden – en het actueel houden van de Basisregistratie Personen (BRP). Hiermee vormen wij de spil van een betrouwbare overheid.
Onze dienstverlening blijft in 2026 gericht op betrouwbaarheid, toegankelijkheid en gebruiksgemak. Zowel digitaal als aan de balie. We investeren in vakbekwame medewerkers, toekomstbestendige processen en goede samenwerking binnen en buiten de organisatie, zodat we inwoners steeds beter van dienst kunnen zijn.
In 2026 blijft team Burgerzaken zorgen dat ons werk goed gebeurt én verbeteren wij waar dat kan. We zoeken continu naar manieren om onze dienstverlening menselijk, modern en wendbaar te houden.
We investeren in het professionaliseren van de aanpak van adreskwaliteit. Een juiste inschrijving is cruciaal: het voorkomt misbruik van voorzieningen, ondersteunt hulpverlening en helpt bij het tegengaan van fraude en ondermijning. Adresonderzoek is niet alleen administratief, maar raakt vaak ook aan zorg en veiligheid. Daarom werken we samen met interne afdelingen en met externe ketenpartners zoals politie, woningcorporaties en zorginstanties.
Onze medewerkers worden blijvend opgeleid in vakkennis, wetgeving en digitale vaardigheden, maar ook in het signaleren van schrijnende of complexe situaties waarin maatwerk nodig is.
Digitale dienstverlening breiden we verder uit. Zo kunnen inwoners digitaal hun huwelijk of ceremonie plannen en afrekenen.
Zo blijft Burgerzaken hét gezicht van publieke dienstverlening; in verbinding met inwoners en partners.
Het KCC is een belangrijk eerste contact van inwoners met de gemeente. Er komen veel vragen en verzoeken binnen via de balie, mail, sociale media en vooral telefonisch. We proberen inwoners in het eerste contact zo volledig mogelijk te helpen. De inhoud van de vragen blijft onveranderd complexer dan vroeger. We streven ernaar de dienstverlening te blijven ontwikkelen.
Het team KCC ontwikkelt zich voortdurend in professionele dienstverlening, zodat het de (complexe) vragen en verzoeken van inwoners via de balie, mail, social media en telefonisch optimaal en professioneel kan beantwoorden.
Door constante informatie-uitwisseling tussen KCC en alle andere teams kunnen we inwoners zoveel mogelijk direct en adequaat helpen, zonder doorverbinden of terugbelverzoeken.
We werken aan het verbeteren van de informatiehuishouding, waarbij we ons richten op het creëren, vastleggen en bewaren van documenten.
Vanuit de roadmap - onze routekaart die de strategische richting in de tijd aangeeft - initiëren en implementeren we de speerpunten van de vastgestelde IV-strategie. Dit omvat onder andere het maken van gerichte keuzes op het gebied van informatiebeheer. Tegelijkertijd blijven we ons als team Informatievoorziening ontwikkelen, zodat we blijvend kunnen inspelen op de veranderende vraag naar digitale dienstverlening en op nieuwe wettelijke eisen, nu en in de toekomst.
Vanuit de Wet open overheid (Woo) voeren we stapsgewijs de publicatieplicht verder in, en blijven we werken aan de betrouwbaarheid van onze informatie.
De samenleving digitaliseert in hoog tempo en steeds meer gemeentelijke diensten en producten worden digitaal aangeboden. Inwoners en ondernemers willen in toenemende mate digitaal zaken doen of informatie digitaal ontvangen. Daarnaast bestaat er nog een ‘papieren’ situatie. Dit stelt eisen aan hoe we data en informatie opslaan, want informatie van blijvende waarde moet duurzaam digitaal worden bewaard en toegankelijk blijven in de toekomst.
Het komt erop aan hoe we werkprocessen aan de voorkant kunnen inrichten en automatiseren, en of de applicaties voldoen aan de eisen van duurzame toegankelijkheid. In 2026 gaan we door met digitaliseren van onder andere bouwdossiers en werken we alleen nog maar vanuit een digitale originelen.
We willen dat iedereen toegang heeft tot dezelfde (digitale) informatie. Een beperking mag hierbij geen belemmering zijn. Daarom commiteren we ons aan de digitale toegankelijkheidsnorm WCAG 2.1 AA. Dit zijn internationale richtlijnen voor digitale toegankelijkheid, specifiek voor webcontent. Deze richtlijnen zorgen ervoor dat websites en applicaties bruikbaar zijn voor mensen met diverse beperkingen, zoals visuele, auditieve, motorische en cognitieve handicaps. De vorig jaar aangekondigde heraudit van purmerend.nl, om te beoordelen of de website van een B-status naar een A-status kan gaan, vindt in 2025 plaats.