In december 2022 is het Mobiliteitsplan Purmerend vastgesteld. Dit plan verbindt de ontwikkelambities op het gebied van woningbouw, werkgelegenheid en verblijfskwaliteit aan de ambities van mobiliteit. Purmerend heeft een groeiambitie, waarbij er een groot aantal woningen worden toegevoegd. Deze woningbouwopgave heeft ook gevolgen voor de bereikbaarheid en leefbaarheid van de stad. We hebben daarom 7 beleidsuitgangspunten voor de toekomstige mobiliteit geformuleerd:
Purmerend wordt een 10-minutenstad: basisvoorzieningen zijn lopend of fietsend binnen 10 minuten te bereiken.
Een leefbaar en goed bereikbaar centrumgebied, gericht op kwaliteit voor voetgangers, fietsers en de openbare ruimte.
Een toekomstbestendig OV-netwerk voor de stad en de regio.
Verkeersafwikkeling van de auto richt zich op routes vanuit woonwijken naar de uitvalswegen.
Toegankelijke en betaalbare mobiliteit.
Een veilige stad voor elke verplaatsing.
Duurzame mobiliteit1.
Voor de uitvoering van het Mobiliteitsplan zijn aanvullende middelen nodig. Daarna worden de maatregelen verder uitgewerkt en moeten bepaalde keuzes worden gemaakt. Het is belangrijk de maatregelen in samenhang te bekijken: zowel in relatie tot elkaar, als tot ruimtelijke ontwikkelingen en het beheer en onderhoud. Redenen hiertoe zijn onder andere het minimaliseren van overlast, het tijdig bieden van oplossingen voor de bereikbaarheid en het optimaal combineren van geldstromen. Daarom is het Mobiliteitsplan vertaald naar een adaptief Uitvoeringsprogramma Mobiliteit 2024-2026, dat in 2025 is vastgesteld door het college. Dit uitvoeringsprogramma wordt jaarlijks geactualiseerd.
Vanuit de VRA wordt gewerkt met het beleidskader mobiliteit. Dit beleidskader is in 2023 door de Regioraad vastgesteld. In dit beleidskader wordt de mens centraal gesteld en wordt er gekeken naar een inclusief vervoerssysteem. Een andere belangrijk uitgangspunt is - net als bij het mobiliteitsplan van Purmerend - het STOMP-principe. We werken intensief samen met de VRA bij diverse beleidsopgaven, gebiedsontwikkelingen en herinrichtingsprojecten.
[1] Onder duurzame mobiliteit verstaan we alle manieren van vervoer, waarbij het verplaatsingsgedrag minder nadelige gevolgen heeft voor het milieu. Dit betreft met name lopen, fietsen, openbaar vervoer en vormen van deelmobiliteit, die allen bijdragen aan een vermindering en/of verschoning van het autogebruik.