PDF Opties

Wat gaan we doen en wat willen we hiermee bereiken?

  • Mobiliteit is een breed thema dat aan veel (ruimtelijke) ontwikkelingen raakt en gaat over de manier waarop we ons verplaatsen. Om die reden hebben we een aantal onderwerpen verder uitgewerkt, waaronder onder andere een parkeerbeleidsplan, de parkeernormennota, een actieagenda fiets en een visie op het laden. Over een deel wordt eind 2025 door de gemeenteraad een besluit genomen. Voor een ander deel gebeurt dat in de loop van 2026.

  • Het komende jaar worden diverse maatregelen uit het Uitvoeringsprogramma Mobiliteit voorbereid of uitgevoerd, waaronder: de tweede tranche toegankelijkheid met ongeveer 10 bushaltes, het vervangen van de reisinformatiepanelen bij bushaltes en de herinrichting van meerdere straten en kruispunten. Daaronder vallen bijvoorbeeld de Rijperweg-West, de van Osweg-Grotenhuysweg, het kruispunt N235 – Verzetslaan en de Purmerenderweg in ZOB.

  • We werken verder aan het Uitvoeringsprogramma Parkeren. Het komende jaar optimaliseren we de monitoring van de parkeerdata en de digitale parkeersystemen, en waar nodig breiden we op basis van de parkeerdruk en signalen uit wijken het betaald parkeergebied uit.

  • Het aantal elektrische auto’s neemt toe en daarmee ook de vraag naar oplaadmogelijkheden. In Purmerend beschikken we over ongeveer 550 laadpalen in het openbare gebied. Hiermee is sprake van een dekkend systeem; want binnen 200 meter van de meeste woonadressen beschikken we over een laadmogelijkheid. We verwachten in 2026 zo’n 50 laadpalen bij te plaatsen.

  • In 2025 is er een verkeersstudie uitgevoerd die het beleid uit het mobiliteitsplan verbindt aan de manier waarop Purmerenders zich verplaatsen. Deze studie geeft meer inzicht in (toekomstige) knelpunten in de verschillende netwerken. Eind 2025 wordt aan de hand van deze studie gewerkt aan een actieagenda met mogelijke aanpassingen in de verkeersnetwerken. In 2026 zullen wij uitvoering geven aan deze actieagenda.

  • We werken de mobiliteitshubs aan het Beatrixplein en de N244 verder uit. Dat soort hubs zijn toegankelijke knooppunten die uitnodigen tot duurzamere en andere vormen van verplaatsen. Naast deze hubs gebruiken we het STOMP-principe bij gebiedsontwikkelingen, om duurzame mobiliteit te bevorderen.

  • De gemeente Purmerend is voorzitter van de adviescommissie openbaar vervoer voor de concessie Zaanstreek-Waterland. In de concessie en in Purmerend is ingezet op een toename van het aantal zero-emissiebussen en R-netlijnen. Ook zetten we ons in voor verbetering van de lijnvoering, het verhogen van de frequentie en het verminderen van de rituitval.

  • Omdat het centrumgebied van Purmerend dichter bebouwd wordt met meer woningen en voorzieningen en het aantal bezoekers toeneemt, onderzoeken we hoe we de bereikbaarheid van het centrum voor de verschillende vervoersmiddelen het beste kunnen inrichten. Dit onderzoek maakt deel uit van de planstudie voor de herinrichting van de route Gedempte Where – Purmersteenweg en de Waterlandlaan.

  • Om de verkeersveiligheid te verbeteren wordt er blijvend ingezet op verkeersveiligheidscampagnes. Ook het programma veilige fietspaden, waarbij de verkeersveiligheid wordt verbeterd bij beheer en onderhoud van wegen wordt gecontinueerd. In samenwerking met het Openbaar Ministerie en de politie werken we aan verbeterde verkeershandhaving door onder andere de inzet van flexflitsers.

  • Om te ondersteunen bij het mobiliteitsbeleid en goed beeld te hebben over hoe het verkeer zich in de toekomst ontwikkelt, actualiseren we in 2026 het verkeersprognosemodel.

  • Mobiliteit stopt niet aan de randen van de stad. Daarom blijven we samenwerken met partners als de buurgemeenten, provincie Noord-Holland, het Rijk en de Vervoerregio Amsterdam. In de samenwerkingen richten we ons op de financiering, mobiliteitstransitie, het openbaar vervoer en de regionale bereikbaarheid.

  • We pakken meldingen van inwoners op. Met behulp van een fonds om kleinschalige verkeersknelpunten op te lossen, kunnen wij relatief kleine ingrepen uitvoeren in de openbare ruimte. Hiermee spelen we sneller in op de actuele vraagstukken en kleine knelpunten.

  • Ook in 2026 is de verwachting dat er op veel plekken in de gemeente gewerkt wordt aan en rondom wegen . Dit zet de bereikbaarheid in de dagelijkse situatie onder druk. We stemmen de werkzaamheden zo goed mogelijk af. Hierbij geven we ook veel aandacht aan de gevolgen voor de fietsers en voetgangers, zodat deze zich veilig kunnen blijven verplaatsen.