PDF Opties

Wat mag het kosten

Bedragen x € 1.000

PGR05

Rekening 2024

Primitieve begroting 2025

Begroting 2025 bijgesteld

Begroting 2026

Begroting 2027

Begroting 2028

Begroting 2029

Lasten

6.791

6.553

8.123

7.123

7.297

7.465

8.479

Baten

-5.388

-4.694

-5.178

-5.552

-5.405

-5.307

-5.321

Saldo

1.402

1.859

2.945

1.571

1.893

2.157

3.159

In dit programma hebben we voor de begroting 2026 € 1.000.000 lagere lasten en € 374.000 hogere baten ten opzichte van de bijgestelde begroting 2025. Hieronder wordt dit verder toegelicht.

Ontwikkeling exploitatie 2025-2026

BV051 Bereikbaarheid

Lasten

Baten

Straatparkeren

In 2024 besloot de raad (1601608) over de inrichting van het betaald parkeren in het Waterlandkwartier en de Bloemenbuurt. De uitbreiding van het betaald parkeren in deze gebieden en de introductie van de scanauto zorgen ervoor dat de baten naar verwachting zullen stijgen. Doordat de parkeerregulering pas in april 2025 van start ging, is er sprake van een budgettair verschil tussen 2025 en 2026. De inkomsten dalen weer vanaf 2027 zodra de mobiliteitshubs in het Waterland kwartier het straatparkeren grotendeels vervangen. De inkomsten en de uitgaven worden verrekend met de reserve parkeren.

-250

Overhead en parkeren

Het betaald parkeren is sinds de Voorjaarsnota 2023 een ‘gesloten systeem’ waarbij alle kosten en opbrengsten van betaald parkeren via de reserve parkeren. We gebruiken sinds 2025 de scanauto en daarmee wijzigt de hele personele inzet op dit taakveld. Daarnaast wordt op dit moment geen overhead toegerekend aan de parkeerexploitatie. Als dat gebeurt, ontstaat er een voordeel voor de begrotingsruimte. Het college wil nu de personele inzet op parkeren herijken en overhead toerekenen zoals bij rioolheffing en afvalstoffenheffing ook gebeurt. Dit wordt naar verwachting een circa € 500.000 hogere toerekening van kosten. Omdat uit de parkeerreserve de kapitaallasten van nieuwe parkeergarages aan de Schapenmarkt en het Beatrixplein gedekt moeten worden, is het niet de bedoeling dat er minder in de parkeerreserve wordt gestort dan nu het geval is. Op basis van de resultaten van het eerste halfjaar 2026 is duidelijk dat de uitbreiding van betaald parkeren in de Bloemenbuurt en het Waterlandkwartier en de hogere betaalbereidheid door de scanauto resulteert in € 500.000 hogere inkomsten. Daarmee kan de doorrekening van overhead aan de parkeerexploitatie plaatsvinden zonder dat de toevoeging aan de reserve parkeren daalt.

-500

Parkeergarages

Voor het onderhoud van de diverse parkeergarages en de bijdrage aan de voorziening voor het onderhoud, houden we rekening met een kostenstijging van € 108.278. Deze stijging is gebaseerd op geactualiseerde onderhoudsplannen, indexering van kosten en verwachte prijsontwikkelingen.

108

Verkeersveiligheids projecten

De verkeersveiligheids werkzaamheden voor de herinrichting van Ijsendijkstraat zullen voor een deel plaatsvinden in 2025. De verkeersveiligheids werkzaamheden voor de herinrichting rondom kindcentrum de Vlieger waren nog niet gestart in 2024, de werkzaamheden staat gepland in 2025. Bij de jaarrekening 2024 is het restantbudget bestemd in 2025. In 2026 is er geen budget meer beschikbaar voor deze projecten omdat de werkzaamheden dan afgerond zouden moeten zijn.

-153

Verkeersveiligheidsplan

Bij de Najaarsnota 2024 heeft de raad geld beschikbaar gesteld voor het verkeersveiligheidsplan met uitvoeringsprogramma in 2025. In 2026 is er geen incidenteel budget meer beschikbaar voor dit plan omdat de werkzaamheden dan afgerond zouden moeten zijn.

-205

Mobiliteitsplan

In december 2022 heeft de raad het Mobiliteitsplan Purmerend vastgesteld als gemeentelijk beleidskader voor de toekomstige mobiliteit (raadsbesluit 1573753). Bij de Najaarsnota 2024 is een deel van de onderzoeksbudgetten overgeheveld naar 2025. 50% van het onderzoeksbudget wordt bekostigd door de Vervoersregio Amsterdam. Omdat er in 2026 minder onderzoeken zijn begroot zorgt dit voor lagere lasten en lagere baten.

-874

386

Diverse

Afwijkingen individueel lager dan € 100.000

124

-10

Totaal

-1.000

-374

Reserves

Reserve parkeren

Bij de Voorjaarsnota 2023 heeft de raad besloten om de jaarlijkse resultaten van het totaal van straatparkeren en garageparkeren te egaliseren met de reserve parkeren. Dit is besloten met het oog op de te bouwen parkeergarages in het Waterlandkwartier en de Binnenstad. Door de parkeeropbrengsten vrij te maken en in te zetten voor parkeeroplossingen is parkeren een gesloten systeem geworden waarbij het aanwijzen van gebieden betaald parkeren, de kosten, de tarieven van straatparkeren en van garageparkeren, het aantal plekken en de bezetting gemonitord en gestuurd kunnen worden met de reserve parkeren als (egalisatie)buffer. Voor jaarschijf 2026 staat er per saldo een dotatie aan de reserve begroot van € 1.396.732.

Voorzieningen

Dit programma heeft geen voorzieningen.

Investeringen

De jaarschijf 2026 van programma 5 heeft een totaalbedrag van € 4,0 miljoen aan investeringen, waarvan € 3,4 miljoen betrekking heeft op voorgenomen investeringen: parkeergarage Schapenmarkt, mobiliteitshub Beatrixplein en Realisatie HOV (R-net) maatregelen. Afspraak voor voorgenomen investeringen is dat hiervoor een apart raadsvoorstel wordt opgesteld om tot uitgave te mogen overgaan. De overige investeringen betreffen Verkeersregelinstallaties (VRI’s). Voor de specificatie van de investeringen wordt verwezen naar de bijlage Meerjareninvesteringsplanning.