De samenleving ontwikkelt zich snel, en daarmee verandert ook onze opdracht als gemeente. Het Rijk draagt steeds meer taken en verantwoordelijkheden over aan gemeenten, wat directe gevolgen heeft voor onze organisatie. De gemeentelijke organisatie groeit mee met de stad, zodat we aan de gestelde ambities kunnen voldoen en de extra taken vanuit het Rijk kunnen oppakken.
Een gemeente die werkt voor haar inwoners en ondernemers, betekent ook goede en professionele advisering en ondersteuning voor het bestuur, ambtelijke organisatie en regionale samenwerkingsverbanden. Nieuwe wetgeving die op ons afkomt dient goed en integraal in de organisatie te worden opgenomen.
Om inwoners betrouwbaar te kunnen bedienen is langdurige stabiliteit in de gemeentefinanciën noodzakelijk. Om maatschappelijke opgaven met de juiste democratische afweging te kunnen oppakken, is financiële armslag noodzakelijk. Dat vraagt om een sluitende begroting voorzien van een meerjarenraming die in evenwicht is. De effecten van kabinetsplannen zijn daarbij een lastig in te schatten factor, maar betekenen regelmatig een bezuiniging. De korte zittingsduur van achtereenvolgende kabinetten leidt ertoe dat er weinig stabiliteit is in de gemeentefinanciën. Het kabinet kiest steeds voor korte termijn oplossingen in plaats van lange termijn investeringen. Ook de jaarrekening behoort in evenwicht te zijn. Daarbij voldoen we aan de richtlijnen van de begrotingscirculaire van de provincie Noord-Holland. Het kabinet is demissionair en de meicirculaire is beleidsarm en weinig verrassend, behalve dat een deel van de jeugdmiddelen uit het advies van Van Ark zijn uitgekeerd. Compensatie voor gestegen kosten zoals bij de Jeugdzorg en WMO vindt slechts in beperkte mate plaats. Ook het 'ravijn' in het gemeentefonds wordt nauwelijks gedempt. Gemeenten komen daarom niet onder bezuinigingen uit. Een verdere uiteenzetting is opgenomen bij de algemene dekkingsmiddelen.