PDF Opties

Wat mag het kosten

Bedragen x € 1.000

PGR04

Rekening 2024

Primitieve begroting 2025

Begroting 2025 bijgesteld

Begroting 2026

Begroting 2027

Begroting 2028

Begroting 2029

Lasten

20.205

17.558

20.202

18.021

18.444

18.977

18.900

Baten

-20.013

-18.822

-18.852

-19.319

-19.849

-20.490

-21.128

Saldo

192

-1.264

1.350

-1.298

-1.406

-1.513

-2.228

BV041 Milieu

Rekening 2024

Primitieve begroting 2025

Begroting 2025 bijgesteld

Begroting 2026

Begroting 2027

Begroting 2028

Begroting 2029

Lasten

14.488

14.949

15.061

15.242

15.655

16.165

16.673

Baten

-16.642

-17.256

-17.256

-17.754

-18.284

-18.924

-19.562

Saldo

-2.154

-2.308

-2.196

-2.511

-2.629

-2.759

-2.890

BV042 Duurzaamheid

Lasten

5.717

2.610

5.141

2.779

2.789

2.812

2.228

Baten

-3.370

-1.566

-1.596

-1.566

-1.566

-1.566

-1.566

Saldo

2.347

1.044

3.546

1.213

1.223

1.246

662

In dit programma hebben we voor de begroting 2026 € 2.181.000 lagere lasten en € 467.000 hogere baten ten opzichte van de bijgestelde begroting 2025. Hieronder wordt dit verder toegelicht.

Ontwikkeling exploitatie 2025-2026

Beleidsveld Milieu

BV041 Milieu

Lasten

Baten

Lagere kapitaallasten

De kapitaallasten dalen door uitgestelde vervangingsinvesteringen tractie wegens aanbesteding in 2025.

-235

Hogere verwerkingskosten

De verwerkingskosten stijgen door een combinatie van tonnage en prijsontwikkeling (marktwerking).

234

Hogere doorberekening Veegdienst

De kosten voor straatreiniging worden voor 1/3 deel doorbelast aan afvalbeheer en 1/3 deel aan rioolbeheer. De actualisatie van deze kosten resulteert in een hogere doorbelasting van € 106.000.

106

Hogere baten afvalstoffenheffing

Er wordt € 486.000 hogere baten afvalstoffenheffing geraamd vanwege meer inwoners.

-486

Diverse

Afwijkingen individueel lager dan € 100.000

76

-12

Totaal

181

-498

Beleidsveld Duurzaamheid

BV042 Duurzaamheid

Lasten

Baten

Proeftuin aardgasvrij

In 2025 stonden de laatste middelen voor de proeftuin aardgasvrij ter beschikking. Deze Rijksmiddelen zijn in 2026 niet langer beschikbaar. De middelen voor het warmteprogramma vanaf 2026 zijn benoemd in de verbrede duurzaamheidsagenda "Werk aan de Toekomst", welke financieel in de Voorjaarsnota 2025 door de Raad is bevestigd.

-1.839

Werk aan de Toekomst

In 2026 zijn de middelen voor duurzaamheid voortvloeiend uit het raadsbesluit over werk aan de toekomst verwerkt in de begroting. Dit is afgestemd op de beschikbare middelen in de SPUK CDOKE en de reserve duurzaamheid. In de begroting 2025 is de storting in de reserve duurzaamheid vanwege de vrijkomende SPUK CDOKE middelen nog niet verwerkt. Waardoor er in 2025 nog een hoger budget voor duurzaamheid staat. Dit zal in de Najaarsnota 2025 worden afgeraamd en toegevoegd aan de reserve duurzaamheid.

-436

Diverse

Afwijkingen individiueel lager dan € 100.00

-87

30

Totaal

-2.362

30

Reserves

Reserve duurzaamheid

In 2026 is een onttrekking van € 769.000,- begroot. De onttrekking wordt gedaan ter dekking van de verbrede duurzaamheidsagenda "Werk aan de Toekomst". In 2026 staan geen toevoegingen begroot aan de reserve duurzaamheid.

Voorzieningen

Voorziening afvalstoffenheffing

De voorziening heeft tot doel om te komen tot een meerjarige egalisatie van het tarief van de afvalstoffenheffing. In 2026 is er een onttrekking aan de voorziening afvalstoffenheffing begroot van € 550.000. Hierdoor kan het tarief lager worden vastgesteld.

Investeringen

De jaarschijf 2026 van programma 4 heeft een totaalbedrag van € 0,9 miljoen aan investeringen. Dit betreft investeringen voor afvalinzameling (containers en inzamelsystemen). Voor de specificatie van de investeringen wordt verwezen naar de bijlage Meerjareninvesteringsplanning.