Met ons welzijnswerk bevorderen we het welzijn van onze inwoners om complexe situaties, zoals problemen op financieel, opvoedkundig of sociaal gebied, te voorkomen. De Purmerendse samenleving groeit; uitdagingen komen en gaan. Er wordt steeds meer verwacht van mensen in de samenleving: denk aan mantelzorg, vrijwilligerswerk en een actieve deelname aan de maatschappij. De welzijnswerkers helpen hierbij. Zij staan dichtbij onze inwoners, van jong tot oud, ondersteunen bij de zelfredzaamheid, vergroten het netwerk en brengen mensen bij elkaar.
Door te blijven investeren in de samenwerking vanuit de sociale wijkteams en het ‘werken in wijken’, wordt zoveel mogelijk voorkomen dat situaties complex(er) worden.
We streven naar nog kortere lijnen met onder andere huisartsen, school- en maatschappelijk werk, het Centrum voor Jeugd en Gezin, het onderwijs en informele hulpverleners zoals mantelzorgers en vrijwilligersorganisaties (bijvoorbeeld Bim Bam, Elkaar Helpen Purmerend en de weggeefwinkel).
We onderzoeken de mogelijkheden om jongerencentrum Kenjedie een structurele plek te bieden, omdat het belangrijk is dat er voldoende laagdrempelige jeugd- en jongerenplekken zijn in de wijk. We zien dat dit overlast van jongeren en jeugdcriminaliteit voorkomt. Door zoveel mogelijk samen met ouders bepaalde vraagstukken op te pakken, helpen deze plekken ook in het normaliseren van jeugdzorg.
We streven naar een inclusieve, toegankelijke samenleving waar iedereen op een eigen manier en volgens eigen wensen kan meedoen. We zorgen er samen met inwoners, ondernemers en organisaties voor dat het vanzelfsprekend is dat dit kan.
We zetten ons de komende jaren in om een brede inclusieagenda te ontwikkelen en uit te voeren.
We gaan de Toegankelijkheidsagenda actualiseren. Dit wordt onderdeel van de nieuwe lokale inclusieagenda.
Met Totaal T oegankelijk Purmerend werken we samen aan het toegankelijker maken van de gemeente. Concrete voorbeelden hiervan zijn de app Navilens in de binnenstad en de bewustwordingscampagne, die beide starten in 2026. Daarnaast wordt een update van de toegankelijkheidsagenda opgenomen in de inclusieagenda.
We zijn sinds 2012 een Regenbooggemeente en stimuleren partijen in het veld om activiteiten te ontplooien om kennis en bewustzijn te vergroten.
We ondersteunen non-binaire en transgenderinwoners door hen tegemoet te komen in de bijkomende kosten voor het wijzigen van de geslachtsregistratie.
We organiseren samen met de regenboograad en netwerkpartners de jaarlijkse Purmerend Pride.
Vrijwilligerswerk is onmisbaar in de samenleving. Het brengt inwoners samen, zorgt voor verbinding en is belangrijk voor veel maatschappelijke partners en evenementen. Het vinden en binden van vrijwilligers blijft een grote uitdaging waarin we zoveel mogelijk samen optrekken.
We zien een trend van steeds ouder wordende vrijwilligers en een tekort aan nieuwe aanwas van jongere vrijwilligers. Met name bij sport- en culturele verenigingen is de behoefte aan vrijwilligers groot.
We zetten ons de komende jaren in om nieuw beleid voor vrijwilligerswerk te ontwikkelen. De nieuwe, interactieve website van het Vrijwilligerspunt telt inmiddels 90 aangesloten organisaties. Vanuit het Vrijwilligerspunt wordt actief ingezet op het leggen van verbindingen tussen organisaties en (potentiële) vrijwilligers. We blijven het platform doorontwikkelen en zorgen dat het optimaal blijft aansluiten bij vraag en aanbod.
Samen met diverse (vrijwilligers)organisaties voeren we promotionele campagnes, verkennen we nieuwe initiatieven en stellen we een actieplan op voor het vinden en binden van vrijwilligers.
We zetten in op innovatieve manieren om vrijwilligers te werven en te behouden, zoals digitale tools, promotie op evenementen, de inzet van social media, narrowcasting en het betrekken van nieuwe inwoners.
In samenwerking met partners zetten we in op MDT-programma’s (Maatschappelijke Diensttijd) om meer jongeren hun talenten te laten ontdekken en tegelijkertijd te stimuleren om zich in te zetten voor de samenleving.
We organiseren de Dag van de Vrijwilliger om vrijwilligers de erkenning en waardering te geven die zij verdienen.
Inwoners met fysieke, psychische en/of psychosociale beperkingen wonen steeds langer zelfstandig thuis. Deels is dat een vrije keuze, deels is dat een gevolg van rijksbeleid (scheiden wonen en zorg). Deze groep groeit extra door de sterke vergrijzing in onze gemeente, wat ook leidt tot een stijging van uitgaven binnen de Wmo.
Daarnaast is er een (groeiend) tekort aan personeel en hebben cao-verhogingen invloed op de tarieven in de zorg. Deze ontwikkelingen samen zorgen voor flinke uitdagingen, die nu en in de toekomst invloed hebben op de beschikbare zorg.
Vanuit de Wmo ondersteunen we inwoners die onvoldoende zelfredzaam zijn in het zelfstandig wonen, niet op eigen kracht kunnen deelnemen aan de maatschappij en die geen beroep kunnen doen op een eigen netwerk.
In 2026 gaan er nieuwe contracten in voor de maatwerkvoorzieningen: trapliften, hulpmiddelen, huishoudelijke ondersteuning, dagbesteding, individuele begeleiding, kortdurend verblijf en respijtzorg. Waarbij we bij huishoudelijke ondersteuning, dagbesteding en respijtzorg een algemene voorziening introduceren.
We kopen kwalitatief goede ondersteuning in die aansluit bij de behoefte van onze inwoners.
We werken hierin regionaal samen zodat we een aantrekkelijke markt blijven voor zorgpartijen.
We zorgen ervoor dat inwoners die het echt nodig hebben, een beroep kunnen blijven doen op de Wmo. Hieraan gekoppeld onderzoeken we de mogelijkheden van beleidswijzigingen die leiden tot een beter inhoudelijk en financieel perspectief.
We zetten breder in op het versterken van de eigen kracht en het sociale netwerk rond ouderen door de inzet van bijvoorbeeld Eigen Plan en samenwerking met ketenpartners in de wijk.
De kwaliteit en het onderhoud van de (maatwerk)producten en diensten worden gemonitord en geborgd via contractmanagement en met behulp van toezichthouders van GGD Amsterdam.
We streven ernaar om ouderen en mantelzorgers de ondersteuning te geven die zij nodig hebben, en hen te informeren over waar zij met hun vragen terecht kunnen. Onze voortdurende aandacht gaat uit naar wonen, preventie en mogelijkheden voor ontmoeting.
We hebben aandacht voor het realiseren van geschikte woningen voor ouderen.
We blijven structureel in overleg met zorgaanbieders over hun activiteiten in de wijk en het behoud van het voorzieningenniveau.
We bieden een wisselend aanbod van voorliggende voorzieningen zoals ontmoetingsmogelijkheden op groeps- of individueel niveau, om eenzaamheid tegen te gaan. Er zijn ongewenste verschillen tussen inwoners op het gebied van rondkomen, gezondheid en de mogelijkheid zich te ontwikkelen of mee te doen. We willen deze verschillen verkleinen. Dat doen we onder andere door het opstellen van wijkprofielen, waarmee we inzicht krijgen in waar het grootste verschil gemaakt kan worden. Met andere woorden: we investeren ongelijk voor gelijke kansen.
We starten met het sturen van een verjaardagskaart voor inwoners van 70 en 75 jaar. Met deze kaart willen wij nieuw leven blazen in het uitnodigen van inwoners voor de informatieve huisbezoeken aan ouderen. Tijdens deze huisbezoeken staat het signaleren van vragen en knelpunten centraal, evenals het informeren over de mogelijkheden voor ontmoeting, ondersteuning en nadere voorzieningen in Purmerend.
We blijven het aanbod mantelzorgondersteuning en respijtzorg optimaliseren voor de verschillende doelgroepen mantelzorgers, zodat zij de weg naar ondersteuning gemakkelijk kunnen vinden en we maatwerk kunnen bieden.
We leveren een actieve bijdrage aan het project Samen Sterk, waarin we regionaal en domein overstijgend werken aan mantelzorgondersteuning voor mensen die zorgen voor iemand met dementie.
We nemen actief deel aan het programma G'oud in Zaanstreek Waterland. In G’oud werken zorgaanbieders, zorgkantoor, gemeenten, huisartsen, ziekenhuizen en welzijnsorganisaties aan het realiseren van zorg en ondersteuning op de juiste plek. We evalueren pilots vanuit G’oud zoals Sociale Benadering Dementie en Community Care.
Met maatschappelijke partners in het voorliggend veld onderzoeken we hoe we de kwaliteit van de dienstverlening voor een steeds groter wordende groep zorgvragers kunnen waarborgen. We moeten hierbij keuzes maken om te kunnen doen wat nodig is voor de groep die de ondersteuning ook echt nodig heeft.
We blijven valpreventie aanbieden en evalueren het effect voor de inwoners. Daarbij onderzoeken we wat er nodig is, na beëindiging van de SPUK GALA middelen, aan preventieve beweeginterventies voor ouderen.
We leveren een actieve bijdrage aan de uitvoering van het Integraal Zorgakkoord (IZA). Het Aanvullend zorg- en welzijnsakkoord (AZWA) biedt gemeenten een goede basis om de samenwerking lokaal en in de regio’s te continueren, en zo verder te werken aan de beweging naar preventie en gezondheid. Dit gaat bijvoorbeeld over het versterken van de relatie tussen het sociaal domein en het zorgdomein.
De samenstelling van de bevolking zal de komende jaren veranderen. In de eerste plaats verandert de samenstelling naar leeftijdsgroepen. Daarnaast worden er veel woningen toegevoegd, waardoor het aantal inwoners van Purmerend flink toeneemt. Meer inwoners betekent een groeiende behoefte aan maatschappelijk voorzieningen, welzijn en ondersteuning.
We hebben oog voor hoe onze wijken, dorpen en het bijbehorende buitengebied zich ontwikkelen, en wat de inwoners belangrijk vinden. We stellen de behoefte van inwoners centraal. Dat doen we door dichtbij hen en onze samenwerkingspartners te staan, en door nieuwsgierig te zijn naar wat er speelt. De situatie buiten - in de wijken en de dorpen - is leidend. Het verhaal en de situatie eromheen zijn daarbij belangrijk. We gaan uit van eigen verantwoordelijkheid van inwoners, maar ondersteunen ook wanneer het nodig is.
Meer aandacht voor welzijn en preventieve maatregelen verkleint de zorgbehoefte. Inwoners blijven daardoor langer gezond en hebben minder zware zorg nodig. Deze verschuiving van zorg naar welzijn en preventie draagt niet alleen bij aan een gezonder en vitaler leven van onze inwoners, maar is ook noodzakelijk omdat de toegankelijkheid en kwaliteit van zorg steeds verder onder druk komen te staan.
De aanpak in wijken en buurten - dichtbij inwoners - stimuleert een inclusieve samenleving. Inwoners worden zoveel mogelijk thuis of in de wijk ondersteund, zodat we eerder signaleren en passende hulp kunnen bieden.
We blijven inzetten op het verstevigen de samenwerking in de aanpak rond mensen met onbegrepen gedrag en versterken de GGZ kennis in de wijk.
We zetten ons onverminderd in op het organiseren van een fijnmazig netwerk in wijken en buurten waar de verschillende professionals elkaar kunnen ontmoeten en de voorzieningen bijdragen aan een inclusieve samenleving.
In opdracht van de raad wordt aan het uitwerken van de locatie gewerkt waar mensen met complexe multiproblematiek passende zorg en begeleiding kunnen krijgen.
We wegen het maatschappelijke belang binnen (her)ontwikkeling van wijken en buurten mee. Hiermee wordt ook de fysieke (buiten)ruimte gebruikt om bovenstaande punten te bereiken. Deze uitgangspunten zijn opgenomen in verschillende stukken rondom maatschappelijke voorzieningen, het Integraal Huisvestingsplan (IHP) en de woon(zorg)visie.
We zoeken actief naar mogelijkheden om de capaciteit van de maatschappelijk opvang en nachtopvang uit te breiden. De gemeente Purmerend is verantwoordelijk voor de maatschappelijke opvang voor dakloze inwoners uit Purmerend en de regiogemeenten in Waterland.
Het aantal dak- en thuislozen in deze regio neemt toe, waarmee ook de druk op de nachtopvang. De huidige locatie Zeevangstraat is circa 850 m2 groot. Deze wordt nu verbouwd om de capaciteit binnen de beschikbare ruimte te optimaliseren. Dit is nodig om het op korte termijn een oplossing te bieden voor de stijgende vraag naar nachtopvang.
De locatie wordt herontwikkeld in het kader van het Waterlandkwartier. Er is behoefte aan een grotere locatie. Voorlopig wordt uitgegaan van een oppervlakte van 2.000 m2.
Bestaanszekerheid is het fundament van een inclusieve samenleving. Iedereen kan meedoen en zo zelfredzaam mogelijk blijven participeren, zonder problematische schulden. Minder volwassenen en kinderen ervaren financiële belemmeringen om mee te kunnen doen. Inwoners ontvangen zo snel mogelijk de juiste hulp.
We monitoren het vernieuwde armoedebeleid uit 2023 en passen het aan als dat nodig is.
We intensiveren de preventieve aanpak en vroegsignalering om te voorkomen dat inwoners in de problematische schulden belanden.
We versterken de preventieve aanpak voor jongeren om te voorkomen dat zij in de schulden komen. Dit doen we onder ander met een goed educatieprogramma op het voortgezet onderwijs en mbo. Ook ontvangen jongeren die 18 jaar worden een verjaardagskaart met duidelijke informatie over wat er allemaal geregeld moet worden als je 18 wordt.
We maken het hebben van schulden bespreekbaar, waardoor inwoners zich in een eerder stadium melden bij de gemeente.
Door het invoeren van de Stadspas vereenvoudigen we de aanvraagprocessen rond de minimaregelingen, zodat aanvragen laagdrempeliger en toegankelijker worden voor mensen die het nodig hebben.
Binnen het Loket Schulddienstverlening bieden we een integraal aanbod en versnellen we het hulpverleningsproces door gebruik te maken van speciaal ontwikkelde landelijke instrumenten
Zoveel mogelijk mensen doen mee. Als gemeente kijken we hoe we verschillende mensen beter en effectiever kunnen ondersteunen. Met ons participatiebeleid zorgen we ervoor dat iedereen de kans krijgt om mee te doen.
We gaan door met het ontwikkelen van een gerichte aanpak voor verschillende doelgroepen en werken samen met Werkom om hen de juiste ondersteuning te geven.
Werkom werkt volgens de vernieuwde koers en de aanbevelingen die bureau Berenschot heeft gedaan in 2022. Op basis daarvan is in 2023 de strategische agenda opgesteld met een aantal speerpunten voor de komende jaren. Samen met ons werkt Werkom werkt aan de uitvoering van deze speerpunten.
Het ministerie van SZW heeft een herziening van de Participatiewet aangekondigd middels de Participatiewet in balans. Hier bereiden we ons op voor.
Om de sociale infrastructuur van Werkom te versterken, zetten we ons in om Werkom als sociaal ontwikkelbedrijf toekomstbestendig en financieel weerbaar te maken. Hier bereiden we ons samen met gemeente Zaanstad en Werkom op voor.
Het kabinet investeert in de hervorming van de arbeidsmarktinfrastructuur, zodat mensen en bedrijven weten waar ze hulp kunnen krijgen bij het vinden van werk of personeel. Hiervoor wordt een regionaal werkcentrum ingericht. Dit centrum wordt de toegangspoort tot de lokale dienstverlening voor werkzoekenden, werkgevers en werkenden.
Inburgeraars worden zo goed mogelijk ondersteund bij hun integratie, zodat ze naar vermogen kunnen meedoen in de samenleving. We gaan uit van de leefwereld van de inburgeraar. Voor iedereen wordt een plan op maat gemaakt waarbij gekeken wordt naar de context van het gezin. En ook naar taal, participatie, financiële zelfredzaamheid en maatschappelijke ondersteuning.
We blijven streven naar kwalitatief goede en aansluitende begeleiding en aanbod. Om dit te bereiken werken we samen met maatschappelijke partners en taalscholen. Hierbij kijken we ook naar de specifieke behoeften van de jongeren binnen deze doelgroep.
Kinderopvang blijft een belangrijk onderwerp binnen de inburgering. We gaan verder met het vinden van de juiste aansluiting tussen kinderopvang en het inburgeringsproces. Zo krijgen de ouders rust en ruimte om zich te concentreren op hun inburgeringsproces.
We zetten ons op verschillende manieren in om inburgeraars mee te laten doen in de samenleving door bijvoorbeeld fietslessen en vrijwilligerswerk aan te bieden.
We zetten ons samen met Werkom in op actieve en passende begeleiding naar duurzaam werk. Hierbij leggen we de focus op maatwerk.
We werken aan een toekomstbestendig zorgstelsel, waarin we enerzijds waken over passende hulp voor jeugd en ouders, en anderzijds zorgen dat dit betaalbaar en haalbaar blijft. Dat betekent dat we kritisch kijken naar wat we wel en niet doen. Vroegtijdig signalen opvangen, maar het niet groter maken dan het is. Kleine problemen klein houden. Niet alles willen oplossen, maar ook begrijpen dat het leven nou eenmaal gepaard gaat met hobbels. Dit vraagt een andere houding van ons allemaal en is een proces van de lange adem. Daarom zetten we in op dialoog over deze beweging (normaliseren) en op goede samenwerking in het hele speelveld - van preventie tot aan veiligheid. We werken aan een doorontwikkeling naar stevige lokale teams.
We zetten breder in op het versterken van de eigen kracht van gezinnen en jeugdigen, en hun sociale netwerk. Daarbij richten we ons op het opstellen van familiegroepsplannen en de betrokkenheid van de omgeving van gezinnen en jeugdigen.
Om gezinnen in een zo vroeg mogelijk stadium passende ondersteuning te bieden, zetten we in op het werken in de wijk met ketenpartners, zoals scholen, POH GGZ Jeugd, schoolmaatschappelijk werk en (sport)verenigingen.
We stemmen de zorgketen beter op elkaar af.
We investeren in vroegsignalering, preventie en integrale samenwerking om erger te voorkomen.
We versterken de keten tussen jeugd en veiligheid met als doel crimineel gedrag te verminderen. Dat vraagt meer regie op het hele speelveld.
We zeggen vaker ‘nee’ bij aanvragen voor specialistische jeugdhulp, omdat dit niet altijd de meest passende vorm van ondersteuning is. Kwetsbare kinderen die jeugdhulp nodig hebben ontvangen altijd passende ondersteuning. Dit betekent niet altijd specialistische jeugdhulp, maar ook andere vormen van ondersteuning.
We passen de verordening aan op bsais van nieuwe wetgeving, zoals de afbakening van de Jeugdwet.
We pakken de opgaven op uit de landelijke Hervormingsagenda Jeugd. We beginnen met de opgave ‘stevig lokale teams’. De doorontwikkeling naar stevige lokale teams gaat over een andere werkwijze voor professionals, een (her)verdeling van rollen, taken en verantwoordelijkheden in het hele speelveld.
We hebben jaarlijks aandacht voor de werving van pleeggezinnen door onder andere deel te nemen aan de landelijke campagne Open je wereld. Daarnaast is Buurtgezinnen een preventief initiatief dat aansluit bij het proces van normaliseren en versterken van de eigen kracht van jeugdigen en ouders, en hun sociaal netwerk.
We werken aan de afbouw van de gesloten jeugdzorg volgens de bovenregionale aanpak Thuis voor Noordje. Gesloten jeugdhulp wordt omgevormd tot kleinschalige woonvormen.
We zetten in op een nieuwe regionale aanbesteding voor specialistische jeugdhulp. De Hervormingsagenda legt daarbij randvoorwaarden en maatregelen op met een verplicht karakter.
Samen met de regiogemeenten verminderen we het aantal schakels in de jeugdbeschermingsketen en signaleren we tijdig zorgen en onveiligheid rondom inwoners als gevolg van (vermoedens van) huiselijk geweld.
We werken aan een versnelde aanpak om uithuisgeplaatste kinderen weer thuis te laten wonen en om uithuisplaatsing te voorkomen.
We werken aan toekomstplannen die gericht kijken naar de overgang van 18- naar 18+
We dragen zorg voor doorstroom naar passende wetgeving zoals bijvoorbeeld de WLZ.
In 2025 is de werkwijze van het regionale voortijdig onderkenningsteam (VTO) geëvalueerd en doorontwikkeld. Een van de ontwikkelpunten is dat de ouder altijd aanwezig is bij het adviesgesprek.
Ongeacht de achtergrond en thuissituatie moeten kinderen gelijke kansen krijgen op een kansrijke toekomst. De school is de plek waar kinderen een groot deel van hun leven doorbrengen en hoort een veilige plek te zijn van waaruit kinderen zich kunnen ontwikkelen. Samenwerking met de school is met name vanuit het perspectief van preventie zo belangrijk. Daarom werken scholen, ketenpartners en gemeente samen om signalen vroegtijdig op te pakken en te kijken waar structureel iets anders nodig is.
Samen met alle ketenpartners geven we vervolg aan de ambities uit de nieuwe Onderwijsagenda 2026-2030.
We zetten forse stappen in de vernieuwing van ons schoolgebouwenbestand met investeringen in nieuwbouw van 7 schoolgebouwen voor een bedrag van € 32,5 miljoen in 2025 en € 32,6 miljoen in 2026.
We realiseren extra plekken voor het nieuwkomersonderwijs.
We richten ons op in- en naschoolse activiteiten om kansengelijkheid te vergroten door onderwijs-, cultuur- en sportactiviteiten aan te bieden op scholen. Dit maakt het mogelijk dat kinderen zich in de volle breedte kunnen ontwikkelen en ontdekken waar hun talenten liggen.
Op het voortgezet onderwijs vinden er voorlichtingen plaats in de vorm van theaterlessen met maatschappelijke thema’s zoals sociale mediawijsheid, alcohol en drugs. In het primair onderwijs spelen we in op actuele maatschappelijke thema’s.
Wij bieden opnieuw alle basisscholen de mogelijkheid om de eindmusical van groep 8 op een professioneel podium in een theater uit te voeren.
We gaan het voortijdig schoolverlaten zoveel mogelijk tegen en begeleiden jongeren zonder startkwalificatie terug naar school of naar werk. Er komt tegelijkertijd meer aandacht voor schoolaanwezigheid. Dit doen we onder andere door de inzet van onderwijs-zorgarrangementen.
Vanuit de regio wordt gewerkt aan een betere en eenduidige aansluiting van het onderwijs op de arbeidsmarkt.
Bij het leerlingenvervoer wordt ingezet op maatwerk waarbij we oog hebben voor het stimuleren van zelfredzaamheid/zelfstandigheid van een gezin.
Met verschillende schoolbesturen (po) willen we onderwijs en jeugdhulp slimmer met elkaar verbinden. We bevorderen het wijkgerichte werk.
Het voorschools maatschappelijk werk (VSMW) is in 2025 uitgebreid en speelt sindsdien een centrale rol in de ontwikkeling van jonge kinderen (0-4 jaar). Het VSMW vormt de schakel tussen thuis, de wijk en de start op school. Daarbij ligt de focus op thema’s als onderstimulering en schoolrijpheid.
In overleg met het onderwijs, de voorscholen, CJG en het SWV verstevigen we de kleuterklassen met een pedagogisch medewerker van de kinderopvang. Hier zijn we voor de zomer 2025 mee begonnen op basis van verschillende signalen vanuit het onderwijs dat veel kleuters nog niet klaar zijn voor de basisschool (schoolrijp). In 2026 gaan we op basis van deze ervaringen met elkaar bespreken hoe we dit vorm kunnen geven.
We breiden het onderwijszorgarrangement Buiten Gewoon Leren uit met een groep voor kinderen van 7 tot 12 jaar.
Sporten en bewegen verbindt, is leuk en gezond! Sport is naast een doel ook een middel in maatschappelijke vraagstukken. Sportverenigingen en -aanbieders kennen een belangrijke sociale en maatschappelijke functie. We helpen hen die op zoek zijn naar de verbinding, zodat we meer mensen stimuleren om te bewegen en te sporten. Hierbij is ook ruimte voor ongeorganiseerd sporten. Samen zetten we in op een gezonde leefomgeving in de wijken waarin sport en bewegen een belangrijke rol hebben. Dit doen we door:
Uitvoering te geven aan de Sportvisie en het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA).
Verenigingen helpen te ontwikkelen door advisering, in te zetten op multi-sportoplossingen en open sportparken, sociaal veilig sportklimaat.
De doorverwijzing naar verenigingen en sportaanbieders te versterken door een actieve inzet en goede samenwerking tussen maatschappelijke instellingen zoals onderwijs, de GGD, aanbieders gezonde leefstijl interventie, sportverenigingen en -aanbieders, Spurd en de jeugdzorg. Daarbij zorgen we voor verbinding met (kwetsbare) doelgroepen en stimuleren we hen om in beweging te komen.
E-sports en gaming inzetten om de maatschappelijke verbinding met jeugd en jongvolwassenen te versterken, en de digitale en niet-digitale sportwerelden dichter bij elkaar te brengen.
Te voorzien in de toenemende vraag naar binnensportaccommodaties, door de realisatie van een nieuwe sporthal de Karekiet en een sportzaal bij OBS De Delta in Purmer-Zuid. De binnensportaccommodaties voor het onderwijs worden verder uitgewerkt binnen het nieuwe Integraal Huisvestingsplan (IHP).
Het Leeghwaterbad uit te breiden met een hybride zwembad, waarmee een oplossing wordt voorzien in het te kort aan zwemwater voor onder andere zwemlessen.
Een digitaal sportplatform realiseren, waarmee het sport- en beweegaanbod eenvoudig inzichtelijk wordt.
De samenwerking tussen verenigingen en Werkom te stimuleren, zodat er meer werkervaringsplekken ontstaan.
Wijkgericht werken in samenwerking met maatschappelijke partners.
Kunst en cultuur dragen in belangrijke mate bij aan een goed leefklimaat. Cultuur prikkelt, inspireert, creëert ruimte voor verbeelding, vormt identiteit en geeft kleur aan het leven. Ook zorgt het voor verbinding en vergroot het de gemeenschapszin. Dit draagt bij aan de leefbaarheid en de identiteit van onze gemeente.
We blijven met de culturele partners in gesprek om constant te werken aan een divers en kwalitatief hoogwaardig cultureel aanbod dat aansluit bij de behoefte van onze inwoners.
We werken aan het versterken en het vergroten van de zichtbaarheid van het culturele aanbod, onder andere via de activiteiten uit het uitvoeringsprogramma van de Cultuurvisie 2024-2032. Daarbij is er speciale aandacht voor het vergroten van de bekendheid van het aanbod. Bijvoorbeeld door het maandelijks cultureel programma Zaterdagmiddag vanuit het stadje, dat in samenwerking met de binnenstad, ondernemers en RTV Purmerend wordt gemaakt.
We stimuleren cultureel aanbod verspreid over de gemeente, onder andere in de wijken en gekoppeld aan maatschappelijke ontmoetingsplekken in samenwerking met Clup Welzijn en SPURD. Ook wordt ingezet op de realisatie van meer kunst in de openbare ruimte en worden er nieuwe expositieplekken in de gemeente gerealiseerd.
In 2026 wordt het verbouwde P3 geopend.
We stimuleren en faciliteren de samenwerking tussen de musea en het Bezoekerscentrum Beemster, zodat de locaties gezamenlijk het verhaal van ons gebied uitdragen en de locaties door organisatorische samenwerking toekomstbestendiger worden. Het verhaal dat in het Beemster Museum wordt verteld, wordt in samenwerking met het Historisch Genootschap Beemster, VISIT Beemster en het Purmerends Museum verder vormgegeven.
Samen met Bibliotheek Waterland wordt in 2026 verder invulling gegeven aan de maatschappelijke functie van de bibliotheek. Daarbij vormen de wettelijke kaders - waaronder de verwachte zorgplicht in de Wet Stelsel Openbare Bibliotheken - het uitgangspunt.
We zetten in op de participatie van kwetsbare mensen en de toegankelijkheid van cultuur. In 2026 wordt het aantal culturele partners dat informatie over toegankelijkheid op hun website heeft vermeld verder uitgebreid.
Op basis van een nieuwe subsidieregeling amateurkunst wordt een kwalitatief en divers aanbod amateurkunst ondersteund. De maatschappelijke en culturele waarde van de verenigingen staat hierbij centraal.
De subsidiëring van evenementen vindt plaats op basis van de nieuwe subsidieregeling voor evenementen, waarbij onder andere de evenementenvisie, cultuurvisie, binnenstadvisie en sportvisie de basis vormen.
We streven naar inwoners die zoveel mogelijk bewust en gezond leven, zowel jong als oud. Zo proberen we ouders te stimuleren om gezond te koken voor hun kinderen, zodat het letterlijk met de paplepel wordt ingegoten.
We gaan aan de slag met de uitvoer van de gezondheidsvisie die in het najaar 2025 wordt vastgesteld.
We onderzoeken de effecten van het leefstijlzorgloket in het Dijklander Ziekenhuis. Het loket wordt in het najaar van 2025 geopend als pilot, bekostigd vanuit regionale IZA-middelen om patiënten op laagdrempelige wijze te helpen bij vragen rondom leefstijl en sociaaleconomische problematiek. Het loket vormt een brug tussen de ziekenhuiszorg en het sociaal domein.
Het waterdrinkbeleid op de basisscholen verandert vanaf schooljaar 2026/2027. Scholen die het beleid voeren, ontvangen niet langer standaard Doppers voor alle leerlingen. Het is nu aan de scholen en ouders om dit verder op te pakken.
Wel blijft JOGG basisscholen ondersteunen die het water drinken willen voortzetten, bijvoorbeeld via wateropfrisdagen. Daarnaast kunnen alle scholen een bijdrage van 1.500 euro aanvragen voor een watertappunt op school.
Scholen die nog geen waterdrinkbeleid hebben en besluiten hieraan mee te doen, kunnen in de eerste 2 jaar ondersteuning krijgen in de vorm van Doppers voor de leerlingen.
JOGG is in gesprek met scholen over een alternatieve vorm van trakteren, omdat traktaties steeds groter, mooier en zoeter lijken te worden. Nog los van de hoeveelheid suiker, zorgt het ervoor dat lunchtrommels niet worden leeggegeten en ouders met een kleine portemonnee een dergelijke traktatie bijna niet kunnen betalen. Scholen die dit willen, kunnen van JOGG een kist ontvangen vol leuke activiteiten waaruit de jarige mag kiezen. Een aantal scholen is inmiddels al over op deze traktatievorm en de ervaringen zijn positief. Het gesprek over trakteren wordt in 2026 verder gevoerd met de basisscholen in de hoop dat meer scholen kiezen voor de actieve, gezonde traktatie.
Basisscholen die fruitbeleid voeren, kunnen rekenen op ‘noodappeltjes’ voor kinderen die niets mee hebben.
In 2024 en 2025 deden we mee aan de landelijke 30dagengezonder-campagne. Dit jaar besteden we extra aandacht aan het stimuleren en enthousiasmeren van organisaties op het gebied van gezonde voeding, beweging en ontspanning. Via de organisaties bereiken we meer inwoners.
In 2025 is besloten op het stadhuisplein een rookvrijezone en een rookzone in te stellen. In 2026 evalueren we het effect van deze maatregel.
In 2025 en 2026 wordt gericht ingezet om de vaccinatiegraad – van bijvoorbeeld mazelen, HPV en meningokokken - in de wijken waar deze het laagst is, te verhogen.
We geven verdere uitvoering aan het Integraal Zorgakkoord (IZA) en 2026 is het laatste jaar van de regeling rondom het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA). Een van de acties was het in kaart brengen van de Gezonde Leefstijl Interventie-keten, zodat inwoners makkelijker een leefstijlcoach kunnen vinden. Het effect hiervan wordt eind 2026 geëvalueerd.
Dorps- en wijkmanagers zijn de ogen en oren van de wijken en dorpen. Als spin in het web zorgen zij voor de korte lijnen met inwoners, instellingen en bedrijven. Ze monitoren de leefbaarheid en zijn het eerste aanspreekpunt namens de gemeentelijke organisatie.
Bij complexe ruimtelijke-, sociaal maatschappelijke- en veiligheidsvraagstukken organiseren zij - indien nodig - integrale overleggen en bewonersbijeenkomsten.
Doordat wijkmanagers, accountmanagers en de medewerker Waakvlam dagelijks aanwezig zijn in de wijk, raken bewoners en ondernemers steeds beter bekend met het werk van de dorps- en wijkmanagers. De bewoners weten het wijkmanagement makkelijk te vinden voor vragen, signalen en ideeën over hun dorp of wijk.
Op deze manier worden bewoners gestimuleerd om zelf initiatief te nemen, elkaar op te zoeken en samen te werken aan een positieve ontwikkeling van de buurt.
Wijkmanagement speelt een verbindende rol bij maatschappelijke en fysieke ontwikkelingen, zoals jeugd, veiligheid, leefbaarheid en openbare ruimte. Door partijen bij elkaar te brengen en de regie te voeren. ‘Werken in wijken’ is hier een goed voorbeeld van.
We zien een stijgende lijn in het aantal bewonersinitiatieven, passend bij het groeiende aantal inwoners. Bewonersinitiatieven zijn gericht op het vergroten van de leefbaarheid in een buurt of wijk, daarom bekijken we of het wijkbudget mee moet groeien.
Sinds 2025 is er een dienstverleningsovereenkomst (DVO) met gemeente Edam-Volendam voor de inzet van de sociale recherche. De DVO wordt in 2026 voor het eerst geëvalueerd. Ook andere regiogemeenten hebben interesse in samenwerking kenbaar gemaakt.
Passend bij de landelijke opdracht gaan we ons meer richten op zorgfraude vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo).
In 2025 is een kwantitatief onderzoek afgerond bij Kinderboerderij De Ridder om meer inzicht te krijgen in het aantal bezoekers: wekelijks bezoeken ongeveer 1.000 inwoners de kinderboerderij. Volgende stap is in kaart te brengen wat er nodig is om de kwaliteiten van de kinderboerderij te behouden, te verbreden en te versterken. Hiervoor wordt een onderzoeksopdracht geformuleerd, dat in 2026 uitgevoerd wordt.