PDF Opties

Wat mag het kosten

Bedragen x € 1.000

PGR02

Rekening 2024

Primitieve begroting 2025

Begroting 2025 bijgesteld

Begroting 2026

Begroting 2027

Begroting 2028

Begroting 2029

Lasten

207.216

185.729

195.794

205.469

212.448

219.331

227.492

Baten

-66.330

-43.108

-45.356

-44.461

-42.059

-42.247

-42.700

Saldo

140.886

142.622

150.439

161.008

170.389

177.085

184.793

BV021 Kunst en cultuur

Rekening 2024

Primitieve begroting 2025

Begroting 2025 bijgesteld

Begroting 2026

Begroting 2027

Begroting 2028

Begroting 2029

Lasten

9.363

9.212

9.502

9.877

10.172

10.387

10.566

Baten

-1.483

-1.347

-1.347

-1.394

-1.429

-1.464

-1.500

Saldo

7.879

7.865

8.156

8.483

8.744

8.923

9.066

BV022 Sport en recreatie

Rekening 2024

Primitieve begroting 2025

Begroting 2025 bijgesteld

Begroting 2026

Begroting 2027

Begroting 2028

Begroting 2029

Lasten

10.364

11.049

11.381

12.498

13.671

14.292

14.962

Baten

-2.335

-2.133

-2.117

-2.138

-2.368

-2.391

-2.391

Saldo

8.029

8.915

9.263

10.361

11.303

11.901

12.570

BV023 Wijkmanagement

Rekening 2024

Primitieve begroting 2025

Begroting 2025 bijgesteld

Begroting 2026

Begroting 2027

Begroting 2028

Begroting 2029

Lasten

1.767

1.740

1.734

2.470

2.542

2.616

2.698

Baten

Saldo

1.767

1.740

1.734

2.470

2.542

2.616

2.698

BV024 Jeugd

Rekening 2024

Primitieve begroting 2025

Begroting 2025 bijgesteld

Begroting 2026

Begroting 2027

Begroting 2028

Begroting 2029

Lasten

51.101

46.806

51.776

55.114

58.562

62.234

66.504

Baten

-41

-22

-22

-22

-23

-23

-23

Saldo

51.059

46.785

51.754

55.091

58.539

62.210

66.481

BV025 Onderwijs

Rekening 2024

Primitieve begroting 2025

Begroting 2025 bijgesteld

Begroting 2026

Begroting 2027

Begroting 2028

Begroting 2029

Lasten

14.341

13.271

13.235

14.524

17.077

17.320

17.478

Baten

-3.947

-3.557

-3.557

-3.352

-3.355

-3.459

-3.459

Saldo

10.394

9.714

9.678

11.173

13.723

13.861

14.019

BV026 Maatschappelijke ondersteuning

Rekening 2024

Primitieve begroting 2025

Begroting 2025 bijgesteld

Begroting 2026

Begroting 2027

Begroting 2028

Begroting 2029

Lasten

67.217

55.912

57.221

60.565

59.939

61.887

64.566

Baten

-24.602

-7.765

-7.742

-7.306

-4.636

-4.661

-5.078

Saldo

42.615

48.147

49.479

53.259

55.302

57.226

59.488

BV027 Werk en inkomen

Rekening 2024

Primitieve begroting 2025

Begroting 2025 bijgesteld

Begroting 2026

Begroting 2027

Begroting 2028

Begroting 2029

Lasten

53.063

47.739

50.946

50.420

50.485

50.595

50.718

Baten

-33.921

-28.284

-30.571

-30.249

-30.249

-30.249

-30.249

Saldo

19.142

19.455

20.375

20.171

20.236

20.346

20.470

In dit programma hebben we voor de begroting 2026 € 9.675.000 hogere lasten en € 895.000 lagere baten ten opzichte van de bijgestelde begroting 2025. Hieronder wordt dit verder toegelicht.

Ontwikkeling exploitatie 2025-2026

Vanwege de omvang van het programma wordt dit programma op beleidsveld niveau toegelicht conform de afspraak met de gemeenteraad. De belangrijkste elementen in de ontwikkeling op beleidsveldniveau ten opzichte van de bijgestelde begroting 2025 zijn:

BV021 Kunst en Cultuur

Lasten

Baten

Cultuur visie

Op 30 januari 2025 (rbs 1605484) heeft de gemeenteraad de cultuurvisie gemeente Purmerend 2025-2032 'De kracht van Cultuur' vastgesteld. Met deze cultuurvisie ligt er een plan om de komende jaren te investeren in een bloeiend, toekomstbestendig, aantrekkelijk en inspirerend cultuur aanbod voor onze inwoners. Bij de Voorjaarsnota 2025 is voor deze cultuurvisie incidenteel € 254.000 beschikbaar gesteld. In 2026 zal voor het uitvoeren van dit plan structureel een budget beschikbaar zijn van € 379.000. Dit leidt tot een verhoging van de lasten.

143

Loonkosten

De loonkosten zijn per beleidsveld herverdeeld, rekening houdend met de werkelijke inzet van medewerkers, verschuivingen binnen de formtaie en de meest recente cao-wijzigingen.

170

Diverse

Afwijkingen individueel lager dan € 100.000

62

-47

Totaal

375

-47

BV022 Sport en recreatie

Lasten

Baten

Kapitaallasten

In 2026 worden ten opzichte van 2025 hogere afschrijvings-  en rentelasten geraamd op  binnen- en buitensportaccommodaties.

756

Onderhoudskosten

Voor het onderhoud en bijdrage aan de voorziening van het onderhoud voor de diverse binnen en buitensportaccommodaties houden we rekening met een stijging van kosten van € 140.000. Deze stijging is gebaseerd op geactualiseerde onderhoudsplannen, indexering van kosten en verwachte prijsontwikkelingen.

140

Spurd

In het verleden ontving Spurd een vast bedrag om de kosten voor groot onderhoud aan de sportaccommodaties te dekken.  Het budget is inmiddels geactualiseerd op basis van het meerjaren onderhoudsplan (MJOP), waarbij het gewogen gemiddelde van de onderhoudskosten over de komende 10 jaar is berekend. Deze systematiek is gelijk aan die van de Gemeente zelf.  Hierdoor is het budget met € 125.000 toegenomen.

125

Diverse

Afwijkingen individueel lager dan € 100.000.

96

- 21

Totaal

1.117

-21

BV023 Wijkmanagement

Lasten

Baten

Loonkosten

De loonkosten zijn per beleidsveld herverdeeld, rekening houdend met de werkelijke inzet van medewerkers, verschuivingen binnen de formatie en de meest recente cao-wijzigingen.

729

Diverse

Afwijkingen individueel lager dan € 100.000

7

Totaal

736

0

BV024 Jeugd

Lasten

Baten

Preventief jeugdbeleid en lokale inzet

Zoals reeds besloten in de Voorjaarsnota 2024 is het budget van de GGD vanaf 2026 structureel hoger, zie onderdeel E5 van de Voorjaarsnota 2024. Dit effect wordt gedempt doordat de verkoop van de locatie aan de Vurenhout in Zaanstad niet in 2025, maar in 2026 plaatsvindt.

110

Indexatie uitvoering jeugdwet

In het rapport ‘Groeipijn’ van de Deskundigencommissie Hervormingsagenda Jeugd, ook wel bekend onder de naam 'Commissie Van Ark', van januari 2025 wordt het Rijk geadviseerd om zowel de effecten van volume als prijs mee te nemen in de meerjarenramingen. Dit is ook van belang van de gemeentelijke begroting. Tot op heden werd in de begroting van de gemeente Purmerend geen rekening gehouden met volume indexatie. Het advies van de Commissie van Ark is om voor de indexatie van het volume aan te sluiten bij de ontwikkeling van de verwachte reële groei van de totale netto zorguitgaven uit de Rijksbegroting. Voor de begroting 2026 is het meerjarig gemiddelde (2026-2029) genomen (3,8%). De volume indexatie leidt tot een bijstelling van het budget in 2026 van € 3,352 miljoen. Wat betreft prijsindexatie is de gebruikelijke methode gehanteerd. Volgens afspraken met onze gecontracteerde partners vindt er prijsindexatie plaats op basis van het Overheidsbijdrage in de Arbeidskostenontwikkeling (OVA) percentage. Bij het opstellen van de begroting 2026 was het definitieve OVA percentage 2025 al bekend en zijn de budgetten doorgerekend met 5,2%. De prijsindexatie leidt tot een bijstelling van het budget in 2026 van € 1,831 miljoen.

5.183

Taakstelling

In het raadsvoorstel Formatie urgente opgaven jeugdzorg (1606328) is budget beschikbaar gesteld voor extra personeel om interventies uit te voeren die besparingen realiseren èn tegelijkertijd zorgen voor verbetering van de situatie van jeugdigen en gezinnen. In 2025 wordt gewerkt aan de opbouw van het team en zal er nog geen besparing worden gerealiseerd. Vanaf 2026 zijn de eerste besparingen geraamd, dat wil zeggen dat de extra personeelsinzet zichzelf terugverdient. Gerekend is met een besparing van € 922.000.

-922

Personeelskosten

De loonkosten zijn per beleidsveld herverdeeld, rekening houdend met de werkelijke inzet van medewerkers, verschuivingen binnen de formatie en de meest recente cao-wijzigingen.

-1.039

Diverse

Afwijkingen individueel lager dan € 100.000.

6

Totaal

3.338

0

BV025 Onderwijs

Lasten

Baten

Loonkosten

De loonkosten zijn per beleidsveld herverdeeld, rekening houdend met de werkelijke inzet van medewerkers, verschuivingen binnen de formatie en de meest recente cao-wijzigingen.

799

Huur sportzaal

In 2026 stonden er huuropbrengsten en -kosten begroot voor een sportzaal, waar wij als tussenhuurder fungeerde. Dit is niet langer meer van toepassing.

-206

206

Da Vinci en SG Antoni Gaudí

In 2026 zijn er hogere lasten geraamd voor de sloopkosten van het tweede deel van de Flevostraat 247 voor de nieuwbouw van het Da Vinci en SG Antoni Gaudí (Innovium College).

200

Kapitaallasten

In 2026 worden ten opzichte van 2025 hogere afschrijvings-  en rentelasten geraamd op onderwijshuisvesting.

170

Diverse

Afwijkingen individueel lager dan € 100.000

327

0

Totaal

1.290

206

BV026 Maatschappelijke ondersteuning

Lasten

Baten

OVA indexeringen WMO

Binnen de WMO en maatschappelijke ondersteuning hebben wij afspraken met onze gecontracteerde partners dat indexatie plaats vindt op basis van het Overheidsbijdrage in de Arbeidskostenontwikkeling (OVA) percentage. Volgens onze begrotingsuitgangspunten houden wij rekening met een jaarlijkse indexatieverhoging van 4,0% vooruitlopend op het definitieve percentage. Echter voor 2025 is het definiteve OVA percentage reeds bekend waardoor we het percentage voor 2026 hebben aangepast naar 5,2%.  Dit percentage is tot stand gekomen door de correctie van de OVA 2025 en de voorlopige OVA 2026.  Normaal gesproken konden we dit pas berekenen in de voorjaarsnota van 2026. Voor de jaren 2027 tot en met 2029 houden we nog steeds rekening met 4%.

1.700

Prijsstijging WMO aanbesteding

Naar aanleiding van de aanbesteding zijn tevens de tarieven herijkt. Het kostprijsonderzoek heeft  tot hogere tarieven per 1 juli 2026 geleidt. De tarieven dienen marktconform te zijn en door een onafhankelijk onderzoeksbureau vastgesteld en onderbouwd.  Met deze nieuwe tarieven en uitgaande van het huidige clientenbestand blijkt dat er een onvermijdelijke kostenstijging aanstaande is.  Dit is onvermijdelijk omdat we wettelijk verplicht zijn om reele tarieven te betalen en we een zorglicht hebben naar onze inwoners.  Op basis van deze prijstijging per half 2026 leidt dat tot een budgetverhoging van 1,75 miljoen.

1.750

Inkomensafhankelijke bijdrage WMO

In de oospronkelijke begroting hadden we rekening gehouden met de invoering van de inkomensafhankelijke bijdrage voor de WMO in 2026.  Deze invoering zal naar alle waarschijnlijkheid op zijn vroegst per 2027 worden ingevoerd.  Vooralsnog is de inkomensfafhankelijke bijdrage voor de WMO controversieel verklaard.  Dit betekent dat de behandeling van het voorstel wordt uitgesteld tot na de vorming van een nieuw kanbinet Hierdoor vervalt de geraamde extra baten van €100.000 in 2026.

100

Uitbereiding scootmobielstallingen (bijdragen gemeente)

Begin 2025 is Intermaris gestart met de uitbereiding die gepland stond in 2023 en 2024. Bij de corporaties was vertraging in de uitvoering van deze werkzaamheden en het verkrijgen van vergunningen heeft veel tijd gekost..Conform afspraken zal de Gemeente 50% van de kosten bijdrage en in 2025 betalen. Deze gelden zijn overgeheveld vanuit 2024 naar 2025 om de uitbereiding op een aanvaardbaar peil te brengen en komen niet terug in de begroting van 2026.

-134

Indexatie van reguliere subsidies

Volgens onze begrotingsuitgangspunten houden wij voor subsidies rekening met een jaarlijkse indexatieverhoging van 2,5%.  Dit is in het licht van de huidige ontwikkelingen te hoog. Na de Voorjaarsnota 2025 is een herberekening van het generieke indexatie percentage op reguliere subsidies gemaakt op basis van de eerder gebruikte systematiek. Dit betekent dat we uitkomen op een percentage van 2% voor 2026.

239

DUVO (Decentrale Uitkering Vrouwenopvang)

Er is een rijksbijdrage voor de financiering van de aanpak van huiselijk geweld en kindermishandeling ontvangen.  Concreet gaat het om middelen voor vrouwenopvang, maar ook voor andere vormen van geweld in afhankelijkheidsrelaties, zoals seksueel geweld, eergerelateerd geweld en loverboyproblematiek.

185

Beschermd wonen

Vanuit de mei circulaire 2025 is er € 303.000 extra budget beschibaar gesteld in de begroting van 2026 voor beschermd wonen dit is toevoegd aan dit budget.

303

Woonvormen (tijdelijke woningen)

Voor het onderhoud en bijdrage aan de voorziening van het onderhoud voor de diverse tijdelijke woonvormen houden we rekening met een stijging van kosten van € 118.000.

118

Kapitaalslasten

In 2026 worden ten opzichte van 2025 hogere afschrijvings-  en rentelasten geraamd voor de diverse tijdelijke woonvormen.

137

Loonkosten

De loonkosten zijn per beleidsveld herveeld, rekening houdend met de werkelijke inzet van medewerkers, verschuivingen binnen de formatie en de meest recente cao-wijzigingen

-720

GALA

Vanaf 2026 ontvangt de gemeente minder specifieke uitkering GALA omdat zeven van de vijftien programma onderdelen geen financiering meer krijgen. Dit betreffen de volgende programma's: Mentale Gezondheid, Aanpak overgewicht en obesitas, Leefomgeving, Opgroeien in een kansrijke omgeving en Vroegsignalering Alcoholproblematiek, Eén tegen eenzaamheid, Versterking kennisfunctie GGD en Regionale aanpak preventie. Dit betreft een budgetneutrale wijziging omdat tegenover minder baten ook minder lasten staan.

-354

354

Diverse

Afwijkingen individueel lager dan € 100.000

120

-18

Totaal

3.344

436

BV027 Werk en inkomen

Lasten

Baten

Werkom

De begroting 2026 is aangepast conform de begroting van Werkom. De zienswijze op de begroting 2026 van Werkom is vastgesteld in de raad. Hierdoor hebben we € 433.000 hogere lasten dan in 2025.

433

Energiearmoede

Voor de aanpak van de energiearmoede hebben we in 2025 baten ontvangen vanuit de Sisa regeling Aanpak Energiearmoede (C55).  Voor 2025 hadden we  € 322.000 aan zowel baten en lasten (budgetneutraal) in de begroting opgenomen. In 2026 is deze regeling er niet meer.

-322

322

Aanpak geldzorgen, armoede, schulden en kinderarmoede

Er is een bedrag van € 165.000 doorgeschoven in de jaarrekening 2024 naar 2025 als resultaatbestemming voor de aanpak van geldzorgen, armoede  en schulden en het tegengaan van kinderarmoede. Dit was een indicidenteel budget. In de begroting van 2026 komt dit budget niet terug.

-165

Stadspas

Het budget voor de stadpas is in 2025  incidenteel € 200.000 hoger in verband met de algehele opstartfase en inrichting van de stadspas.  Voor 2026 en verder is het budget alleen voor de reguliere jaarlijkse operationele kosten voor de stadspas.

-200

Loonkosten

De loonkosten zijn per beleidsveld herverdeeld, rekening houdend met de werkelijke inzet van medewerkers, verschuivingen binnen de formtaie en de meest recente cao-wijzigingen.

-232

Diverse

Afwijkingen individueel lager dan € 100.000

-40

Totaal

-526

322

Reserves

Reserve Opvang Ontheemden Oekraïne

In de begroting 2026 is een onttrekking geraamd aan de reserve van afgerond € 12.000. Dit betreft de geraamde onttrekking vanuit het raadsvoorstel Aankoop perceel grond met opstal Waterlandplein 3B/Rijperhof 7, 8, 9, 9A/E-(Wvg) (reg.nr. 1597557) dat oorspronkelijk is aangekocht voor de tijdelijke opvang van vluchtelingen uit Oekraïne.

Voorzieningen

Dit programma heeft geen voorzieningen.

Investeringen

De jaarschijf 2026 van programma 2 heeft een totaalbedrag van € 50,0 miljoen aan investeringen, waarvan € 0,5 miljoen betrekking heeft op voorgenomen investeringen: voor de Nachtopvang en de Woonzorgvoorziening aan de Jaagweg. Afspraak voor voorgenomen investeringen is dat hiervoor een apart raadsvoorstel wordt opgesteld om tot uitgave te mogen overgaan. Het grootste deel van de investeringen 2025 betreft de scholenbouw (€ 30,3 miljoen): nieuwbouw Innovium college, Plankier/Alexander Roozendaalschool Mercuriusweg 2, De Klim-op Karekietpark, 2e school Middenbeemster en voorbereiding nieuwbouw OBS De Delta en de Waterlandschool. Het andere deel van de investeringen betreft sport waaronder € 7,0 miljoen voor het hybridebad van het Leeghwaterbad) en vervanging speeltoestellen (€ 1,2 miljoen), WMO hulpmiddelen (€ 0,7 miljoen). Voor de specificatie van de investeringen wordt verwezen naar de bijlage Meerjareninvesteringsplanning.