Bedragen x € 1.000
PGR02 | Rekening 2024 | Primitieve begroting 2025 | Begroting 2025 bijgesteld | Begroting 2026 | Begroting 2027 | Begroting 2028 | Begroting 2029 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 207.216 | 185.729 | 195.794 | 205.469 | 212.448 | 219.331 | 227.492 |
Baten | -66.330 | -43.108 | -45.356 | -44.461 | -42.059 | -42.247 | -42.700 |
Saldo | 140.886 | 142.622 | 150.439 | 161.008 | 170.389 | 177.085 | 184.793 |
BV021 Kunst en cultuur | Rekening 2024 | Primitieve begroting 2025 | Begroting 2025 bijgesteld | Begroting 2026 | Begroting 2027 | Begroting 2028 | Begroting 2029 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 9.363 | 9.212 | 9.502 | 9.877 | 10.172 | 10.387 | 10.566 |
Baten | -1.483 | -1.347 | -1.347 | -1.394 | -1.429 | -1.464 | -1.500 |
Saldo | 7.879 | 7.865 | 8.156 | 8.483 | 8.744 | 8.923 | 9.066 |
BV022 Sport en recreatie | Rekening 2024 | Primitieve begroting 2025 | Begroting 2025 bijgesteld | Begroting 2026 | Begroting 2027 | Begroting 2028 | Begroting 2029 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 10.364 | 11.049 | 11.381 | 12.498 | 13.671 | 14.292 | 14.962 |
Baten | -2.335 | -2.133 | -2.117 | -2.138 | -2.368 | -2.391 | -2.391 |
Saldo | 8.029 | 8.915 | 9.263 | 10.361 | 11.303 | 11.901 | 12.570 |
BV023 Wijkmanagement | Rekening 2024 | Primitieve begroting 2025 | Begroting 2025 bijgesteld | Begroting 2026 | Begroting 2027 | Begroting 2028 | Begroting 2029 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 1.767 | 1.740 | 1.734 | 2.470 | 2.542 | 2.616 | 2.698 |
Baten | |||||||
Saldo | 1.767 | 1.740 | 1.734 | 2.470 | 2.542 | 2.616 | 2.698 |
BV024 Jeugd | Rekening 2024 | Primitieve begroting 2025 | Begroting 2025 bijgesteld | Begroting 2026 | Begroting 2027 | Begroting 2028 | Begroting 2029 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 51.101 | 46.806 | 51.776 | 55.114 | 58.562 | 62.234 | 66.504 |
Baten | -41 | -22 | -22 | -22 | -23 | -23 | -23 |
Saldo | 51.059 | 46.785 | 51.754 | 55.091 | 58.539 | 62.210 | 66.481 |
BV025 Onderwijs | Rekening 2024 | Primitieve begroting 2025 | Begroting 2025 bijgesteld | Begroting 2026 | Begroting 2027 | Begroting 2028 | Begroting 2029 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 14.341 | 13.271 | 13.235 | 14.524 | 17.077 | 17.320 | 17.478 |
Baten | -3.947 | -3.557 | -3.557 | -3.352 | -3.355 | -3.459 | -3.459 |
Saldo | 10.394 | 9.714 | 9.678 | 11.173 | 13.723 | 13.861 | 14.019 |
BV026 Maatschappelijke ondersteuning | Rekening 2024 | Primitieve begroting 2025 | Begroting 2025 bijgesteld | Begroting 2026 | Begroting 2027 | Begroting 2028 | Begroting 2029 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 67.217 | 55.912 | 57.221 | 60.565 | 59.939 | 61.887 | 64.566 |
Baten | -24.602 | -7.765 | -7.742 | -7.306 | -4.636 | -4.661 | -5.078 |
Saldo | 42.615 | 48.147 | 49.479 | 53.259 | 55.302 | 57.226 | 59.488 |
BV027 Werk en inkomen | Rekening 2024 | Primitieve begroting 2025 | Begroting 2025 bijgesteld | Begroting 2026 | Begroting 2027 | Begroting 2028 | Begroting 2029 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 53.063 | 47.739 | 50.946 | 50.420 | 50.485 | 50.595 | 50.718 |
Baten | -33.921 | -28.284 | -30.571 | -30.249 | -30.249 | -30.249 | -30.249 |
Saldo | 19.142 | 19.455 | 20.375 | 20.171 | 20.236 | 20.346 | 20.470 |
In dit programma hebben we voor de begroting 2026 € 9.675.000 hogere lasten en € 895.000 lagere baten ten opzichte van de bijgestelde begroting 2025. Hieronder wordt dit verder toegelicht.
Vanwege de omvang van het programma wordt dit programma op beleidsveld niveau toegelicht conform de afspraak met de gemeenteraad. De belangrijkste elementen in de ontwikkeling op beleidsveldniveau ten opzichte van de bijgestelde begroting 2025 zijn:
BV021 Kunst en Cultuur | Lasten | Baten |
---|---|---|
Cultuur visie | ||
Op 30 januari 2025 (rbs 1605484) heeft de gemeenteraad de cultuurvisie gemeente Purmerend 2025-2032 'De kracht van Cultuur' vastgesteld. Met deze cultuurvisie ligt er een plan om de komende jaren te investeren in een bloeiend, toekomstbestendig, aantrekkelijk en inspirerend cultuur aanbod voor onze inwoners. Bij de Voorjaarsnota 2025 is voor deze cultuurvisie incidenteel € 254.000 beschikbaar gesteld. In 2026 zal voor het uitvoeren van dit plan structureel een budget beschikbaar zijn van € 379.000. Dit leidt tot een verhoging van de lasten. | 143 | |
Loonkosten | ||
De loonkosten zijn per beleidsveld herverdeeld, rekening houdend met de werkelijke inzet van medewerkers, verschuivingen binnen de formtaie en de meest recente cao-wijzigingen. | 170 | |
Diverse | ||
Afwijkingen individueel lager dan € 100.000 | 62 | -47 |
Totaal | 375 | -47 |
BV022 Sport en recreatie | Lasten | Baten |
---|---|---|
Kapitaallasten | ||
In 2026 worden ten opzichte van 2025 hogere afschrijvings- en rentelasten geraamd op binnen- en buitensportaccommodaties. | 756 | |
Onderhoudskosten | ||
Voor het onderhoud en bijdrage aan de voorziening van het onderhoud voor de diverse binnen en buitensportaccommodaties houden we rekening met een stijging van kosten van € 140.000. Deze stijging is gebaseerd op geactualiseerde onderhoudsplannen, indexering van kosten en verwachte prijsontwikkelingen. | 140 | |
Spurd | ||
In het verleden ontving Spurd een vast bedrag om de kosten voor groot onderhoud aan de sportaccommodaties te dekken. Het budget is inmiddels geactualiseerd op basis van het meerjaren onderhoudsplan (MJOP), waarbij het gewogen gemiddelde van de onderhoudskosten over de komende 10 jaar is berekend. Deze systematiek is gelijk aan die van de Gemeente zelf. Hierdoor is het budget met € 125.000 toegenomen. | 125 | |
Diverse | ||
Afwijkingen individueel lager dan € 100.000. | 96 | - 21 |
Totaal | 1.117 | -21 |
BV023 Wijkmanagement | Lasten | Baten |
---|---|---|
Loonkosten | ||
De loonkosten zijn per beleidsveld herverdeeld, rekening houdend met de werkelijke inzet van medewerkers, verschuivingen binnen de formatie en de meest recente cao-wijzigingen. | 729 | |
Diverse | ||
Afwijkingen individueel lager dan € 100.000 | 7 | |
Totaal | 736 | 0 |
BV024 Jeugd | Lasten | Baten |
---|---|---|
Preventief jeugdbeleid en lokale inzet | ||
Zoals reeds besloten in de Voorjaarsnota 2024 is het budget van de GGD vanaf 2026 structureel hoger, zie onderdeel E5 van de Voorjaarsnota 2024. Dit effect wordt gedempt doordat de verkoop van de locatie aan de Vurenhout in Zaanstad niet in 2025, maar in 2026 plaatsvindt. | 110 | |
Indexatie uitvoering jeugdwet | ||
In het rapport ‘Groeipijn’ van de Deskundigencommissie Hervormingsagenda Jeugd, ook wel bekend onder de naam 'Commissie Van Ark', van januari 2025 wordt het Rijk geadviseerd om zowel de effecten van volume als prijs mee te nemen in de meerjarenramingen. Dit is ook van belang van de gemeentelijke begroting. Tot op heden werd in de begroting van de gemeente Purmerend geen rekening gehouden met volume indexatie. Het advies van de Commissie van Ark is om voor de indexatie van het volume aan te sluiten bij de ontwikkeling van de verwachte reële groei van de totale netto zorguitgaven uit de Rijksbegroting. Voor de begroting 2026 is het meerjarig gemiddelde (2026-2029) genomen (3,8%). De volume indexatie leidt tot een bijstelling van het budget in 2026 van € 3,352 miljoen. Wat betreft prijsindexatie is de gebruikelijke methode gehanteerd. Volgens afspraken met onze gecontracteerde partners vindt er prijsindexatie plaats op basis van het Overheidsbijdrage in de Arbeidskostenontwikkeling (OVA) percentage. Bij het opstellen van de begroting 2026 was het definitieve OVA percentage 2025 al bekend en zijn de budgetten doorgerekend met 5,2%. De prijsindexatie leidt tot een bijstelling van het budget in 2026 van € 1,831 miljoen. | 5.183 | |
Taakstelling | ||
In het raadsvoorstel Formatie urgente opgaven jeugdzorg (1606328) is budget beschikbaar gesteld voor extra personeel om interventies uit te voeren die besparingen realiseren èn tegelijkertijd zorgen voor verbetering van de situatie van jeugdigen en gezinnen. In 2025 wordt gewerkt aan de opbouw van het team en zal er nog geen besparing worden gerealiseerd. Vanaf 2026 zijn de eerste besparingen geraamd, dat wil zeggen dat de extra personeelsinzet zichzelf terugverdient. Gerekend is met een besparing van € 922.000. | -922 | |
Personeelskosten | ||
De loonkosten zijn per beleidsveld herverdeeld, rekening houdend met de werkelijke inzet van medewerkers, verschuivingen binnen de formatie en de meest recente cao-wijzigingen. | -1.039 | |
Diverse | ||
Afwijkingen individueel lager dan € 100.000. | 6 | |
Totaal | 3.338 | 0 |
BV025 Onderwijs | Lasten | Baten |
---|---|---|
Loonkosten | ||
De loonkosten zijn per beleidsveld herverdeeld, rekening houdend met de werkelijke inzet van medewerkers, verschuivingen binnen de formatie en de meest recente cao-wijzigingen. | 799 | |
Huur sportzaal | ||
In 2026 stonden er huuropbrengsten en -kosten begroot voor een sportzaal, waar wij als tussenhuurder fungeerde. Dit is niet langer meer van toepassing. | -206 | 206 |
Da Vinci en SG Antoni Gaudí | ||
In 2026 zijn er hogere lasten geraamd voor de sloopkosten van het tweede deel van de Flevostraat 247 voor de nieuwbouw van het Da Vinci en SG Antoni Gaudí (Innovium College). | 200 | |
Kapitaallasten | ||
In 2026 worden ten opzichte van 2025 hogere afschrijvings- en rentelasten geraamd op onderwijshuisvesting. | 170 | |
Diverse | ||
Afwijkingen individueel lager dan € 100.000 | 327 | 0 |
Totaal | 1.290 | 206 |
BV026 Maatschappelijke ondersteuning | Lasten | Baten |
---|---|---|
OVA indexeringen WMO | ||
Binnen de WMO en maatschappelijke ondersteuning hebben wij afspraken met onze gecontracteerde partners dat indexatie plaats vindt op basis van het Overheidsbijdrage in de Arbeidskostenontwikkeling (OVA) percentage. Volgens onze begrotingsuitgangspunten houden wij rekening met een jaarlijkse indexatieverhoging van 4,0% vooruitlopend op het definitieve percentage. Echter voor 2025 is het definiteve OVA percentage reeds bekend waardoor we het percentage voor 2026 hebben aangepast naar 5,2%. Dit percentage is tot stand gekomen door de correctie van de OVA 2025 en de voorlopige OVA 2026. Normaal gesproken konden we dit pas berekenen in de voorjaarsnota van 2026. Voor de jaren 2027 tot en met 2029 houden we nog steeds rekening met 4%. | 1.700 | |
Prijsstijging WMO aanbesteding | ||
Naar aanleiding van de aanbesteding zijn tevens de tarieven herijkt. Het kostprijsonderzoek heeft tot hogere tarieven per 1 juli 2026 geleidt. De tarieven dienen marktconform te zijn en door een onafhankelijk onderzoeksbureau vastgesteld en onderbouwd. Met deze nieuwe tarieven en uitgaande van het huidige clientenbestand blijkt dat er een onvermijdelijke kostenstijging aanstaande is. Dit is onvermijdelijk omdat we wettelijk verplicht zijn om reele tarieven te betalen en we een zorglicht hebben naar onze inwoners. Op basis van deze prijstijging per half 2026 leidt dat tot een budgetverhoging van 1,75 miljoen. | 1.750 | |
Inkomensafhankelijke bijdrage WMO | ||
In de oospronkelijke begroting hadden we rekening gehouden met de invoering van de inkomensafhankelijke bijdrage voor de WMO in 2026. Deze invoering zal naar alle waarschijnlijkheid op zijn vroegst per 2027 worden ingevoerd. Vooralsnog is de inkomensfafhankelijke bijdrage voor de WMO controversieel verklaard. Dit betekent dat de behandeling van het voorstel wordt uitgesteld tot na de vorming van een nieuw kanbinet Hierdoor vervalt de geraamde extra baten van €100.000 in 2026. | 100 | |
Uitbereiding scootmobielstallingen (bijdragen gemeente) | ||
Begin 2025 is Intermaris gestart met de uitbereiding die gepland stond in 2023 en 2024. Bij de corporaties was vertraging in de uitvoering van deze werkzaamheden en het verkrijgen van vergunningen heeft veel tijd gekost..Conform afspraken zal de Gemeente 50% van de kosten bijdrage en in 2025 betalen. Deze gelden zijn overgeheveld vanuit 2024 naar 2025 om de uitbereiding op een aanvaardbaar peil te brengen en komen niet terug in de begroting van 2026. | -134 | |
Indexatie van reguliere subsidies | ||
Volgens onze begrotingsuitgangspunten houden wij voor subsidies rekening met een jaarlijkse indexatieverhoging van 2,5%. Dit is in het licht van de huidige ontwikkelingen te hoog. Na de Voorjaarsnota 2025 is een herberekening van het generieke indexatie percentage op reguliere subsidies gemaakt op basis van de eerder gebruikte systematiek. Dit betekent dat we uitkomen op een percentage van 2% voor 2026. | 239 | |
DUVO (Decentrale Uitkering Vrouwenopvang) | ||
Er is een rijksbijdrage voor de financiering van de aanpak van huiselijk geweld en kindermishandeling ontvangen. Concreet gaat het om middelen voor vrouwenopvang, maar ook voor andere vormen van geweld in afhankelijkheidsrelaties, zoals seksueel geweld, eergerelateerd geweld en loverboyproblematiek. | 185 | |
Beschermd wonen | ||
Vanuit de mei circulaire 2025 is er € 303.000 extra budget beschibaar gesteld in de begroting van 2026 voor beschermd wonen dit is toevoegd aan dit budget. | 303 | |
Woonvormen (tijdelijke woningen) | ||
Voor het onderhoud en bijdrage aan de voorziening van het onderhoud voor de diverse tijdelijke woonvormen houden we rekening met een stijging van kosten van € 118.000. | 118 | |
Kapitaalslasten | ||
In 2026 worden ten opzichte van 2025 hogere afschrijvings- en rentelasten geraamd voor de diverse tijdelijke woonvormen. | 137 | |
Loonkosten | ||
De loonkosten zijn per beleidsveld herveeld, rekening houdend met de werkelijke inzet van medewerkers, verschuivingen binnen de formatie en de meest recente cao-wijzigingen | -720 | |
GALA | ||
Vanaf 2026 ontvangt de gemeente minder specifieke uitkering GALA omdat zeven van de vijftien programma onderdelen geen financiering meer krijgen. Dit betreffen de volgende programma's: Mentale Gezondheid, Aanpak overgewicht en obesitas, Leefomgeving, Opgroeien in een kansrijke omgeving en Vroegsignalering Alcoholproblematiek, Eén tegen eenzaamheid, Versterking kennisfunctie GGD en Regionale aanpak preventie. Dit betreft een budgetneutrale wijziging omdat tegenover minder baten ook minder lasten staan. | -354 | 354 |
Diverse | ||
Afwijkingen individueel lager dan € 100.000 | 120 | -18 |
Totaal | 3.344 | 436 |
BV027 Werk en inkomen | Lasten | Baten |
---|---|---|
Werkom | ||
De begroting 2026 is aangepast conform de begroting van Werkom. De zienswijze op de begroting 2026 van Werkom is vastgesteld in de raad. Hierdoor hebben we € 433.000 hogere lasten dan in 2025. | 433 | |
Energiearmoede | ||
Voor de aanpak van de energiearmoede hebben we in 2025 baten ontvangen vanuit de Sisa regeling Aanpak Energiearmoede (C55). Voor 2025 hadden we € 322.000 aan zowel baten en lasten (budgetneutraal) in de begroting opgenomen. In 2026 is deze regeling er niet meer. | -322 | 322 |
Aanpak geldzorgen, armoede, schulden en kinderarmoede | ||
Er is een bedrag van € 165.000 doorgeschoven in de jaarrekening 2024 naar 2025 als resultaatbestemming voor de aanpak van geldzorgen, armoede en schulden en het tegengaan van kinderarmoede. Dit was een indicidenteel budget. In de begroting van 2026 komt dit budget niet terug. | -165 | |
Stadspas | ||
Het budget voor de stadpas is in 2025 incidenteel € 200.000 hoger in verband met de algehele opstartfase en inrichting van de stadspas. Voor 2026 en verder is het budget alleen voor de reguliere jaarlijkse operationele kosten voor de stadspas. | -200 | |
Loonkosten | ||
De loonkosten zijn per beleidsveld herverdeeld, rekening houdend met de werkelijke inzet van medewerkers, verschuivingen binnen de formtaie en de meest recente cao-wijzigingen. | -232 | |
Diverse | ||
Afwijkingen individueel lager dan € 100.000 | -40 | |
Totaal | -526 | 322 |
In de begroting 2026 is een onttrekking geraamd aan de reserve van afgerond € 12.000. Dit betreft de geraamde onttrekking vanuit het raadsvoorstel Aankoop perceel grond met opstal Waterlandplein 3B/Rijperhof 7, 8, 9, 9A/E-(Wvg) (reg.nr. 1597557) dat oorspronkelijk is aangekocht voor de tijdelijke opvang van vluchtelingen uit Oekraïne.
Dit programma heeft geen voorzieningen.
De jaarschijf 2026 van programma 2 heeft een totaalbedrag van € 50,0 miljoen aan investeringen, waarvan € 0,5 miljoen betrekking heeft op voorgenomen investeringen: voor de Nachtopvang en de Woonzorgvoorziening aan de Jaagweg. Afspraak voor voorgenomen investeringen is dat hiervoor een apart raadsvoorstel wordt opgesteld om tot uitgave te mogen overgaan. Het grootste deel van de investeringen 2025 betreft de scholenbouw (€ 30,3 miljoen): nieuwbouw Innovium college, Plankier/Alexander Roozendaalschool Mercuriusweg 2, De Klim-op Karekietpark, 2e school Middenbeemster en voorbereiding nieuwbouw OBS De Delta en de Waterlandschool. Het andere deel van de investeringen betreft sport waaronder € 7,0 miljoen voor het hybridebad van het Leeghwaterbad) en vervanging speeltoestellen (€ 1,2 miljoen), WMO hulpmiddelen (€ 0,7 miljoen). Voor de specificatie van de investeringen wordt verwezen naar de bijlage Meerjareninvesteringsplanning.