(Bedragen x € 1.000) | Rekening 2022 | Primitieve begroting 2023 | Begroting 2023 (Bijgesteld) | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
BV021 Kunst en cultuur | Lasten | -8.369 | -8.096 | -8.623 | -8.725 | -8.945 | -9.012 | -9.233 |
BV021 Kunst en cultuur | Baten | 1.198 | 1.327 | 1.327 | 1.327 | 1.327 | 1.327 | 1.327 |
-7.172 | -6.769 | -7.296 | -7.398 | -7.617 | -7.684 | -7.905 | ||
BV022 Sport en recreatie | Lasten | -10.085 | -9.047 | -9.435 | -9.589 | -10.733 | -11.347 | -12.095 |
BV022 Sport en recreatie | Baten | 2.563 | 1.972 | 2.022 | 2.085 | 2.104 | 2.123 | 2.144 |
-7.522 | -7.075 | -7.413 | -7.504 | -8.629 | -9.223 | -9.952 | ||
BV023 Wijkmanagement | Lasten | -1.063 | -1.031 | -1.276 | -1.551 | -1.564 | -1.596 | -1.632 |
BV023 Wijkmanagement | Baten | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
-1.061 | -1.031 | -1.276 | -1.551 | -1.564 | -1.596 | -1.632 | ||
BV024 Jeugd | Lasten | -37.201 | -37.034 | -38.464 | -42.015 | -43.454 | -44.926 | -45.862 |
BV024 Jeugd | Baten | 100 | 20 | 20 | 21 | 21 | 22 | 22 |
-37.100 | -37.014 | -38.444 | -41.994 | -43.433 | -44.904 | -45.840 | ||
BV025 Onderwijs | Lasten | -13.180 | -12.569 | -14.612 | -12.627 | -13.057 | -13.566 | -15.107 |
BV025 Onderwijs | Baten | 3.557 | 2.992 | 3.290 | 3.336 | 3.349 | 3.351 | 3.353 |
-9.623 | -9.577 | -11.322 | -9.290 | -9.708 | -10.215 | -11.754 | ||
BV026 Maatschappelijke ondersteuning | Lasten | -56.329 | -45.905 | -63.203 | -50.371 | -52.290 | -52.154 | -52.583 |
BV026 Maatschappelijke ondersteuning | Baten | 14.813 | 3.072 | 17.891 | 4.653 | 4.776 | 4.609 | 3.465 |
-41.516 | -42.832 | -45.312 | -45.719 | -47.514 | -47.545 | -49.118 | ||
BV027 Werk en inkomen | Lasten | -49.731 | -42.856 | -50.401 | -45.150 | -44.702 | -44.828 | -44.791 |
BV027 Werk en inkomen | Baten | 24.015 | 23.240 | 23.240 | 25.094 | 25.094 | 25.094 | 25.094 |
-25.716 | -19.616 | -27.161 | -20.056 | -19.609 | -19.734 | -19.697 | ||
PGR02 Samenleving | Lasten | -175.957 | -156.538 | -186.014 | -170.028 | -174.743 | -177.428 | -181.303 |
PGR02 Samenleving | Baten | 46.248 | 32.624 | 47.790 | 36.516 | 36.670 | 36.526 | 35.405 |
Saldo programma | -129.710 | -123.914 | -138.224 | -133.512 | -138.073 | -140.901 | -145.898 |
Het saldo stijgt met € 4.712.000 ten opzichte van de bijgestelde begroting 2023. Dit wordt veroorzaakt door € 15.986.000 lagere lasten en € 11.274.000 lagere baten.
Vanwege de omvang van het programma wordt dit programma op beleidsveld niveau toegelicht conform de afspraak met de gemeenteraad. De belangrijkste elementen in de ontwikkeling op beleidsveldniveau ten opzichte van de bijgestelde begroting 2023 zijn:
BV021 Kunst en cultuur | Lasten | Baten |
---|---|---|
Diverse | ||
Afwijkingen lager dan € 100.000 | -102 | |
Totaal | -102 |
BV022 Sport en recreatie | Lasten | Baten |
---|---|---|
Havenkantoor | ||
In 2023 is er incidenteel budget beschikbaar gesteld voor de realisatie van een nieuw Havenkantoor. | 100 | |
Kapitaallasten | ||
Naar aanleiding van de jaarrekening 2022 en de Voorjaarsnota 2024 zijn de kapitaallasten geactualiseerd. Vanwege vertraging van investeringen in 2022 zijn de kapitaallasten 2023 incidenteel afgeraamd waardoor dit verschil ontstaat. | -566 | |
Spurd | ||
In 2023 hebben we extra subsidie begroot i.v.m. de hoge energielasten in 2023. In 2024 hebben we hier geen extra subsidie voor gereserveerd. In 2023 zal deze extra subsidie echter ook niet nodig zijn omdat we gebruik maken van de specifieke uitkering Meerkosten Energie Openbare Zwembaden. Of deze regeling ook in 2024 terugkomt is vooralsnog niet bekend. | 311 | |
Diverse | ||
Afwijkingen lager dan € 100.000. | 1 | 63 |
Totaal | -154 | 63 |
BV023 Wijkmanagement | Lasten | Baten |
---|---|---|
Loonkosten | ||
De actualisatie en de verdeling van de loonkosten op de programma's zijn integraal bijgesteld zodat deze per beleidsveld een betere weergave zijn van de werkelijke personele inzet. | -337 | |
Diverse | ||
Afwijkingen lager dan € 100.000 | 61 | |
Totaal | -276 |
BV024 Jeugd | Lasten | Baten |
---|---|---|
Bijraming Jeugdwet | ||
In de najaarsrapportage 2022 is een tekort gepresenteerd van € 1,0 miljoen op de uitvoering van de jeugdwet. Ondanks een daling van het gemiddeld aantal jeugdigen in zorg en de inspanningen in het voorveld zagen wij een stijging van de kosten van de gespecialiseerde jeugdhulp. Daarbij werden de volgende redenen aangegeven: | -1.000 | |
GGD | ||
Het programma GGD 3.0 heeft bevestigd dat de organisatie kwetsbaar is op het gebied van bedrijfsvoering. De GGD ontvangt van 2023-2025 een incidentele impuls om achterstallig onderhoud binnen bedrijfsvoering aan te pakken en in te lopen. Daarnaast is de WvGGZ (Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg), nadat het een periode in eigen beheer bij de gemeente is uitgevoerd, ondergebracht bij de GGD. Als laatste is de begroting aangepast conform de zienswijse op de begroting 2024. De totale bijraming van € 409.000 wordt deels bijgeraamd onder het beleidsveld Maatschappelijke ondersteuning en deels onder het beleidsveld Jeugd. | -269 | |
Indexatie | ||
Binnen de Jeugdwet hebben wij afspraken met onze gecontracteerde partners dat indexatie plaats vindt op basis van het Overheidsbijdrage in de Arbeidskostenontwikkeling (OVA) percentage. Volgens onze begrotingsuitgangspunten houden wij voor subsidies rekening met een jaarlijkse indexatieverhoging van 2,5%. | -1.100 | |
Loonkosten | ||
De actualisatie en de verdeling van de loonkosten op de programma's zijn integraal bijgesteld zodat deze per beleidsveld een betere weergave zijn van de werkelijke personele inzet. | -1.000 | |
Diverse | ||
Afwijkingen lager dan € 100.000. | -181 | 1 |
Totaal | -3.550 | 1 |
BV025 Onderwijs | Lasten | Baten |
---|---|---|
Actualisatie kapitaallasten | ||
Naar aanleiding van de jaarrekening 2022 en de Voorjaarsnota 2024 zijn de kapitaallasten geactualiseerd. Dit positieve saldo wordt veroorzaakt door de afwaardering van de restantboekwaarde van het Da Vinci College in 2023. | 659 | |
Budget Integraal Kind Centrum (IKC) | ||
Bij de jaarrekening 2022 is het budget voor het Plan Van Aanpak van het IKC doorgeschoven naar 2023. | 131 | |
Combinatie functie | ||
Om de gezondheid van inwoners met een gezondheidsachterstand te verbeteren kwam het kabinet in 2014 met de decentralisatie-uitkering Gezond in de Stad (GIDS). In 2023 zijn deze middelen geïntegreerd in de Specifiek uitkering Gezond en Actief Leven Akkoord (SPUK GALA) onder de noemer Terugdringen Gezondheidsachterstanden. | 419 | |
Loonkosten | ||
De actualisatie en de verdeling van de loonkosten op de programma's zijn integraal bijgesteld zodat deze per beleidsveld een betere weergave zijn van de werkelijke personele inzet. | 318 | |
Sloopkosten scholen | ||
In 2023 zijn er vanuit het IHP sloopkosten beschikbaar gesteld voor 2 scholen. Voor de basisschool De Vlieger een bedrag van €100.000 en voor het Da Vinci College een bedrag van €427.000. | 527 | |
Diverse | ||
Afwijkingen lager dan € 100.000 | -69 | 47 |
Totaal | 1.985 | 47 |
BV026 Maatschappelijke ondersteuning | Lasten | Baten |
---|---|---|
Corona | ||
In de begroting 2023 is € 100.000 begroot voor de 2e tranche sociaal steunpakket Covid-19 voor het brede maatschappelijke veld. In de begroting 2024 komt dit niet terug. | 100 | |
Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) | ||
In het kader van het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) heeft de gemeente Purmerend middelen ontvangen om uitvoering te geven aan 15 bestaande en nieuwe programma's die gericht zijn op een lokale en regionale aanpak op het gebied van preventie, gezondheid en sociale basis. Dit betreft een specifieke uitkering (SPUK) waarbij integraal en domeinoverstijgend met een langetermijnaanpak wordt gewerkt, om resultaat te behalen bij het verkleinen van gezondheidsachterstanden. | -1.639 | 1.639 |
Gezond in de Stad (GIDS) | ||
Om de gezondheid van inwoners met een gezondheidsachterstand te verbeteren, kwam het kabinet in 2014 met de decentralisatie-uitkering Gezond in de Stad GIDS (GIDS). In 2023 zijn deze middelen geïntegreerd in in de Specifiek uitkering Gezond en Actief Leven Akkoord (SPUK GALA) onder de noemer Terugdringen Gezondheidsachterstanden. | 173 | |
GGD | ||
Het programma GGD 3.0 heeft bevestigd dat de organisatie kwetsbaar is op het gebied van bedrijfsvoering. De GGD ontvangt van 2023-2025 een incidentele impuls om achterstallig onderhoud binnen bedrijfsvoering aan te pakken en in te lopen. Daarnaast is de WvGGZ (Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg), nadat het een periode in eigen beheer bij de gemeente is uitgevoerd, ondergebracht bij de GGD. Als laatste is de begroting aangepast conform de zienswijze op de begroting 2024. De totale bijraming van € 409.000 wordt deels bijgeraamd onder het beleidsveld Maatschappelijke ondersteuning en deels onder het beleidsveld Jeugd. Bij Volksgezondheid gaat het om een bijraming van € 140.000. | -140 | |
Indexering Maatschappelijke ondersteuning | ||
Bij de maatschappelijke ondersteuning hebben we in de begroting rekening gehouden met de indexering van het OVA-percentage. Dit heeft geleid tot een bijraming van de raming van gecontracteerde taken. | -439 | |
Indexering Maatwerk voorzieningen | ||
Voor 2024 houden we rekening met de indexatie voor de WMO-maatwerkvoorziening Hulp bij Huishouden uitgaande van het OVA-percentage. Hierdoor stijgen de lasten. | -604 | |
Kapitaallasten | ||
Naar aanleiding van de jaarrekening 2022 en de Voorjaarsnota 2024 zijn de kapitaallasten geactualiseerd. Vanwege vertraging van investeringen in 2022 zijn de kapitaallasten 2023 incidenteel afgeraamd waardoor dit verschil ontstaat. | -628 | |
Loonkosten | ||
De actualisatie en de verdeling van de loonkosten op de programma's zijn integraal bijgesteld zodat deze per beleidsveld een betere weergave zijn van de werkelijke personele inzet. | 283 | |
Noodsteun energie en huur | ||
In de begroting van 2023 is een extra subsidie van € 500.000 voor noodsteun energie en huur voor maatschappelijke organisaties ontvangen en geraamd als uitgave. In 2024 is dit niet begroot. | 500 | |
Oekraïne en Crisis Noodopvang Baanstede | ||
In de begroting 2024 is er (nog) geen rekening gehouden met de voorzetting van de Oekraïne projecten. In 2023 is hiervoor € 12,9 miljoen aan specifieke uitkering bekostigingsregeling opvang ontheemden Oekraïne begroot. | 14.853 | -14.853 |
Steun Turkije en Syrië | ||
In de begroting 2023 is voor de steun aan Turkije en Syrië in verband met de aardbeving € 100.000 beschikbaar gesteld voor lokale en landelijke initiatieven die bijdragen aan de nazorg en wederopbouw van het getroffen aardbevingsgebied. In 2024 is dit niet begroot. | 100 | |
Diverse | ||
Afwijkingen lager dan € 100.000. | 273 | -25 |
Totaal | 12.832 | -13.239 |
BV027 Werk en inkomen | Lasten | Baten |
---|---|---|
Bijzondere bijstand | ||
In de begroting van 2023 is er € 770.000 extra begroot door een overheveling van middelen 2022 naar 2023. Dit bedrag was bedoeld om onze inwoners daar waar nodig extra te ondersteunen in de vergoeding voor (extra) energielasten van huishoudens waarbij de reguliere energietoeslag niet toereikend was. In 2024 zijn hiervoor geen extra middelen begroot. | 770 | |
Energietoeslag | ||
Voor de energietoeslagen is er in 2023 € 6,3 miljoen extra budget begroot om de mensen met een laag inkomen tegemoet te komen. De dekking hiervan kwam uit de algemene uitkering. In de begroting van 2024 is er geen rekening gehouden met energietoeslagen. | 6.300 | |
Loonkosten | ||
De actualisatie en de verdeling van de loonkosten op de programma's zijn integraal bijgesteld zodat deze per beleidsveld een betere weergave zijn van de werkelijke personele inzet. | 580 | |
Participatie | ||
In de begroting 2024 is € 651.000 extra bijgeraamd voor de participatie. Dit conform de zienswijze op de gewijzigde begroting 2023, primaire begroting 2024 en meerjarenraming 2025-2027 van participatiebedrijf Werkom. | -651 | |
Rijksbijdrage voor Inkomensondersteuning | ||
Op grond van de laatst bekende beschikking is de structurele rijksbijdrage voor inkomensondersteuning (BUIG) voor 2024 geactualiseerd. Deze is € 1,8 miljoen hoger dan in 2023. | 1.853 | |
Sociale werkvoorziening | ||
Door een sneller dan verwachte afname van het aantal WSW-medewerkers hebben we de begroting 2024 aangepast conform de zienswijze op de gewijzigde begroting 2023, primaire begroting 2024 en meerjarenraming 2025-2027 Werkom. | 128 | |
Uitkeringen | ||
Op basis van de prognoses van de uitkeringen zijn de lasten naar boven bijgesteld in afstemming met de hier tegenover staande rijksuitkering (zie baten). | -1.853 | |
Diverse | ||
Afwijkingen lager dan € 100.000. | -23 | |
Totaal | 5.251 | 1.853 |
Dit programma heeft geen reserves.
Dit programma heeft geen voorzieningen.
Voor 2024 zijn de volgende investeringen begroot (voor specificatie zie investeringsoverzicht) | |
Lopende investeringen | 31.698 |
Vervangingsinvesteringen | 10.274 |
Voorgenomen investeringen | 10.865 |
Totaal | 52.837 |