PDF Opties

Wat gaan we doen en wat willen we hiermee bereiken?

  • In 2026 leveren we naar verwachting ongeveer 600 nieuwbouwwoningen op, waarvan ongeveer 215 sociale huurwoningen en 127 woningen in het middensegment. Om gemengde wijken te behouden of te creëren passen we binnen ons betaalbaarheidsbeleid (de 30-40-30 norm) meer maatwerk toe. Bij herontwikkeling of toevoeging in buurten of wijken met een hoog aandeel sociale huurwoningen betekent dat bijvoorbeeld dat we een hoger percentage middensegmentwoningen (huur en koop) toevoegen. Maar andersom is natuurlijk ook mogelijk.

  • De in maart 2025 vastgestelde Woon(zorg)visie 2025-2030 vormt het kader voor de uitvoering van de visie en de hierin opgenomen opgaven. De visie heeft een looptijd van 5 jaar, de opgaven pakken we gefaseerd in tijd en prioriteit op. In 2026 werken we aan diverse opgaven, binnen de mogelijkheden van de financiële kaders, waaronder:

    • Het opstellen van wijkprofielen. Met een wijkprofiel krijgen we beter en diepgaander inzicht in hoe een wijk er uit ziet en wat er leeft en speelt. Op basis van dit brede beeld zetten we waar nodig maatregelen/acties in om de wijk te versterken op het gebied van onder andere leefbaarheid, gezondheid, veiligheid en het omzien naar elkaar.

    • Samen met woningcorporaties en zorgpartijen passen we nieuwe en bestaande wooncomplexen aan, zodat (oudere) inwoners langer zelfstandig kunnen wonen.

    • We realiseren toegankelijke maatschappelijke ruimten die flexibel kunnen worden ingevuld door zorg- en welzijnsaanbieders, passend bij de behoefte van de wijk. Daarbij stimuleren we het gezamenlijk gebruik van de ruimten.

    • Zowel in de bestaande wijken als in de nieuwbouw, onderzoeken we samen met andere partijen, de mogelijkheid om nieuwe, geclusterde woonconcepten toe te voegen. Het gaat hierbij om (tussen)vormen van wonen met zorg en zelfstandig wonen.

    • We zetten in op zorgvuldige woningtoewijzing voor mensen met onbegrepen gedrag. We maken werkafspraken met corporaties en zorgaanbieders over de inzet van begeleiding.

    • We vergroten de bekendheid van onze laagdrempelige steunpunten, zoals het lokale meldpunt Advies en Bijzondere Zorg, het aanbod van de Waakvlam, de wijkteams en het landelijke meldpunt Zorgwekkend Gedrag. Het doel is om inwoners die zorg of ondersteuning nodig hebben eerder te kunnen begeleiden naar de juiste zorg.

  • We voeren de prestatieafspraken uit met de corporaties, huurdersverenigingen en de belangrijkste grote zorgpartijen waarmee we samenwerken.

  • We vertalen nieuwe wetgeving, zoals de Wet versterking regie op de volkshuisvesting, naar lokaal beleid en bereiden waar nodig aanpassingen van onze lokale regelgeving voor.

  • We voeren de vernieuwde Woondeal MRA en het Sociaal woonakkoord met de corporaties uit. Samen met ontwikkelaars, corporaties en zorgpartijen pakken we voortvarend de acties op uit het Woningmakerstraject om de woningbouw te versnellen.

  • We continueren de regionale samenwerking voor de huisvesting van aandachtsgroepen. Zodat we beschikken over voldoende betaalbare woningen voor alle aandachtsgroepen en deze groepen met de juiste zorg en ondersteuning evenwichtig verdelen over de gemeenten.

Belangrijk om te weten

Wetsvoorstel Versterking regie volkshuisvesting

Dit wetsvoorstel geeft gemeenten, provincie en het Rijk meer regie op de volkshuisvesting, om te sturen op hoeveel, waar en voor wie er wordt gebouwd. Daarbij gaat het om aantallen woningen en locaties, betaalbare woningen en een evenredige verdeling daarvan en om het verstevigen van lokale prestatieafspraken. Naar verwachting treedt de wet volgend jaar in werking. De precieze datum is nog niet bekend.